Cenníky bánk u nás sú neprehľadné a dlhé. Klienti majú problém zorientovať sa v zmenách aj ponuky bánk porovnať.
BRATISLAVA. Po januárovej a marcovej úprave sadzobníkov zdvihli niektoré banky poplatky aj v apríli. Tentoraz pocítia zmeny klienti UniCredit Bank, Tatra banky a ČSOB.
Prvé dve banky zaviedli nový poplatok za vybrané SMS notifikácie či upozornenia o upomienkach pre dlžníkov. ČSOB zdražila hotovostné operácie v Česku.
„Rast poplatkov za hotovostné operácie, ktoré sú pre banku najnákladnejšie, je trend. Poplatky za upozornenia cez SMS zatiaľ nie sú medzi bankami veľmi rozšírené,“ povedal Maroš Ovčarik z webu FinancnaHitparada.sk.
Cena za vernosť
Banky tvrdia, že ukončili zásadné upratovanie v balíčkoch a ich cenách, ktoré rozbehli začiatkom roka. Menšími zmenami chcú upozorniť na to, že verný a aktívny klient bude platiť menej, ak používa balík služieb.
V Tatra banke je napríklad upozornenie formou SMS v cene balíka Tatra Personal, ktorý využíva 90 percent klientov. Cena tohto balíka sa od začiatku roka nezmenila.
V UniCredit Bank síce v januári zdražel balík Champion z 3,99 na 4,40 eura, ale poplatky neplatia klienti so zostatkom na účte nad 5000 eur.
V rámci tohto balíka sú bezplatné notifikačné správy všetkých typov, teda aj tie, ktoré banka od apríla spoplatnila.
Slovenská sporiteľňa poskytuje rovnakú zľavu ako UniCredit pri zostatku na účte 10-tisíc eur. Inak za balík platí klient 4,7 eura mesačne. Neplatí ho aj, ak mesačne nakúpi kartou za 980 eur. Banka mu tiež vráti na účet 0,5 percenta z ceny nákupov.
Zdražovanie balíčkov a zvyšovanie poplatkov za hotovostné operácie, ku ktorým pristúpili banky od začiatku roka, zasiahli podľa Ovčarika najmä ľudí s priemernými a nižšími príjmami.
Poplatky
Zmeny od apríla
Tatra banka
Ak sa majiteľ dostane do
nepovoleného prečerpania na účte, pošle mu SMS
upomienku za jedno euro.
Zrušenie trvalého platobného príkazu na úhradu, súhlasu s inkasom telefonicky cez službu Dialog za dve eurá. Doteraz spoplatňovala len zrušenie trvalého príkazu
na úhradu v pobočke.
V rámci kreditných kariet
aj úverových produktov klientov informuje o omeškaných splátkach
SMS správou za jedno euro.
Mesačný poplatok za správu bezúčelového úveru Garant zvýšila z dvoch na tri eurá.
ČSOB Banka
Spracovanie a prevod
hotovosti na účet ČSOB v ČR päť eur, predtým 3,30 eura.
Hotovostný výber z bežného účtu vedeného v ČSOB v ČR
päť eur, predtým 2,50 eura.
UniCredit Bank
Spoplatňuje vybrané typy notifikačných SMS, 0,05 eura za SMS. Týka sa notifikácie o obrate a o zostatku na účte.
Zdroj: FinancnaHitparada.sk
„Len v Slovenskej sporiteľni a Privat banke sa zmenili ceny balíkov pre bohatších,“ dodal.
Zvyšovanie poplatkov banky odôvodňujú rastúcimi nákladmi na ich systémy a produktové inovácie.
Cenníky sú zložité
Klienti majú problém sa v častých zmenách poplatkov zorientovať. „Cenníky bánk sú dlhé a nezrozumiteľné. Mnohé poplatky sa v bankách rôzne volajú,“ tvrdí Ovčarik.
Ťažko sa dajú aj porovnať. Napríklad pri platobných kartách si niektoré banky účtujú len jednorazový poplatok za vydanie karty, iné banky si účtujú mesačný a ďalšie ročný poplatok.
Porovnávanie poplatkov v 30-stranovom dokumente nie je jednoduché.
Banky sa obhajujú tým, že všetko zverejňujú na internete podľa zákona. Ten káže, že musia informácie o zmenách uverejniť dva mesiace pred tým, ako začnú platiť.
Slovenská sporiteľňa priznáva, že so vznikom nových produktov a služieb, ich spájaním a rozširovaním nie je možné zmeny zachytiť v jednom dokumente.
V mnohých bankách sú tak populárne dodatky, v ktorých sa klienti často nezorientujú a nevyznajú.
„Je to marketingová poučka. Ak sťažíte klientovi porovnávanie s konkurenciou, bude váhať s odchodom,“ povedal analytik Vladimír Dohnal zo spoločnosti Symsite Research.