Pre reformu, ktorá zjednoduší aj biznis autopožičovní, čelí eurokomisár kritike.
BRATISLAVA. Prevoz áut medzi štátmi Európskej únie sa môže od roku 2014 zjednodušiť. Keď sa s autom odsťahujete do Francúzska, na jeho registráciu podľa tamojších noriem budete mať pol roka.
Reforma, ktorú predstavila Európska komisia, má priniesť úľavu aj podnikateľom.
Maďarská firma tak bude môcť napríklad v Rakúsku dlhodobo používať vozidlá, ktoré má registrované doma.
Zjednodušiť sa má aj biznis autopožičovní. Budú môcť presúvať autá medzi členskými krajinami bez zmeny registrácie. Kým v zime budú autá so švajčiarskou značkou jazdiť v Alpách, v lete sa môžu presunúť na prímorské cesty.
Drahá a dlhá registrácia
Eurokomisár pre podnikanie Antonio Tajani tvrdí, že zmeny z Bruselu môžu ročne ušetriť asi 1,5 miliardy eur.
Brusel vypočítal, že sa ročne prevezie do iného štátu únie 3,5 milióna áut a jedna registrácia stojí asi 400 eur.
Tajaniho návrh ide teraz do europarlamentu. Rokovať o ňom budú aj ministri členských krajín únie.
Reforma počíta aj so zrušením mnohých kontrol pri dovoze áut z inej členskej krajiny. Technická kontrola by mala ostať len pri dovoze áut z krajín mimo únie.
„Všetky technické informácie budú úrady získavať priamo od kolegov z krajiny, kde už je auto zaregistrované,“ hovorí Tajani. Keď však úrady budú mať pochybnosti o technickej spôsobilosti vozidla, môžu o kontrolu požiadať.
Zrušenie technických kontrol problém nepredstavuje. Už dnes majú mať v rámci únie jednotné pravidlá, tvrdí Tomáš Novotný z portálu Natankuj.sme.sk.
„Keby však zrušili aj kontrolu originality, bol by to vážny problém,“ dodal. Vytvorili by sa napríklad možnosti pre obchodovanie s kradnutými autami.
Novinári Tajaniho kritizovali aj preto, že jeho návrh nepočíta so zavedením jednotných evidenčných čísiel Európskej únie. „Nemôžeme vynechať členské krajiny,“ reagoval Tajani.
Pokiaľ by návrh zaviedol jednotné tabuľky, narazil by podľa neho na odpor jednotlivých krajín.
Lobistické tlaky odmieta
České Združenie na ochranu vlastníkov automobilov vidí za reformou lobistické tlaky západoeurópskych automobiliek, ktoré sa snažia o ľahší presun ojazdených áut na východ Európy.
„Zrušenie technických kontrol pri prihlasovaní áut umožní, aby sa k nám dostávali autá v horšom stave a pochybného pôvodu,“ tvrdí šéf združenia Zbyněk Veselý.
„Nikdy som nebol ovplyvnený žiadnym priemyslom,“ odpovedal Tajani podľa portálu EuroActiv.com na otázku, či návrh ovplyvnili jeho blízke vzťahy k automobilkám.
Dodal, že nejde o jeho návrh, ale o tímovú prácu Európskej komisie.