BRATISLAVA. Výrobcovia mlieka a mliečnych produktov zo Slovenska chcú ostrejšie bojovať proti zahraničným konkurentom. Vravia, že ich produkty nie sú riadne označené a spotrebitelia sa môžu zmýliť, že kupujú slovenské produkty.
Aj preto slovenské mlieko a mliečne výrobky tvoria menej než 50 percent z predaja na domácom trhu. Tvrdí to Zuzana Nouzovská zo Slovenského mliekarenského zväzu.
Označovanie
Čo dnes platí
- Krajina pôvodu musí byť podľa našich zákonov uvedená na výrobku, ak jeho názov môže zavádzať. Napríklad, ak Viedenské párky nie sú z Viedne, treba uviesť krajinu pôvodu.
- Súčasne platná legislatíva EÚ vyžaduje uviesť krajinu pôvodu pre víno, ryby, hovädzie mäso, extra panenský olivový olej a med.
- Mliekarenský zväz tvrdí, že napríklad na dovezené tovary sa nevzťahuje naša legislatíva
- Zdroj: SPPK, Slovenský mliekarenský zväz
Slovenská rolka z Poľska
„Spotrebitelia sú zmätení právom. V súčasnosti neexistuje jasné a jednotné označenie slovenskej potraviny,“ povedala Nouzovská.
Niektoré výrobky podľa nej názvom, obalom alebo označením zavádzajú. Využívajú tiež rozdielnu úroveň potravinového práva v jednotlivých členských krajinách Európskej únie.
Príkladom je podľa nej syr s názvom Slovenská rolka. Ten sa totiž v skutočnosti vyrába v Poľsku.
Kampaň aj na podlahe
Z mliečneho fondu, do ktorého prispievajú výrobcovia, preto odtečie 800tisíc eur na vzdelávaciu kampaň. Mala by od mája učiť spotrebiteľov rozpoznávať slovenské mlieko a mliečne výrobky od zahraničných.
Pri mliečnych výrobkoch to veľmi zložité nie je. Majú na obale ovál, uprostred ktorého musí byť aj skratka krajiny pôvodu výrobcu – PL v prípade Poľska alebo SK v prípade Slovenska.
Kampaň budú výrobcovia šíriť aj na bilbordoch. Čítať z oválov budú učiť spotrebiteľov v obchode tiež podlahové nálepky medzi regálmi s mliečnymi produktmi.
Mali by byť minimálne v reťazcoch Tesco, COOP a Terno. „Lidl a Kaufland sú reťazce, s ktorými je spolupráca najťažšia,“ dodala Nouzovská.
Lidl však tvrdí, že ho zatiaľ o pomoc s touto kampaňou nepožiadali. Hovorca Kauflandu Martin Gärtner vraví, že tento reťazec podporuje kampaň Kvalita z našich regiónov. Tá podľa neho sleduje rovnaký cieľ ako kampaň mliekarov.
„Každá kampaň, ktorá podporí predaj sortimentu vyrábaného na Slovensku, je dobrá. V zahraničí sú tieto spôsoby kampane úplne bežné,“ zhodnotil analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
Na lacné dovozy najmä z Poľska sa sťažovali vo veľkej miere aj hydinári. Tvrdia, že do budúcnosti možno čakať ďalšiu kampaň, ktorú potravinári urobia spolu.
„Pripravujeme cez úniu potravinárov kampaň na všetky slovenské potraviny,“ povedal riaditeľ Únie hydinárov Daniel Molnár. Detaily však neupresnil.