BRATISLAVA. Jozef Bonko bol zvyknutý platiť za plyn každý mesiac. Zaskočilo ho preto, keď od neho chcel Slovenský plynárenský priemysel (SPP) rovno tri platby naraz.
„Pravidelne platím za plyn štyri eurá. Teraz som mal uhradiť 12 eur,“ hovorí klient SPP. Plynári mu to vysvetlili tak, že ho vo vyúčtovaní informovali o novom, štvrťročnom systéme platieb.
Tí, čo platia najmenej
Bonko však s takýmito platbami nesúhlasí. Myslí si, že by plynárov úveroval a ak to urobí viac domácností, SPP z toho bude profitovať. Navyše tvrdí, že sa ho nikto nepýtal, či so zmenou súhlasí.
SPP tvrdí, že o žiadne úverovanie nejde. „Táto úprava sa týka výlučne skupiny zákazníkov, kategórie s tarifou D1, ktorí využívajú zemný plyn len na varenie,“ povedal Peter Bednár, hovorca SPP.
Títo zákazníci majú najnižšiu spotrebu, a tak platia SPP najmenej. Pri maximálnom odbere, ktorý ešte spadá do skupiny D1, sa ich mesačná platba môže podľa prepočtov SME dostať na 13 eur s DPH.
„Hlavným dôvodom tejto zmeny bolo ušetriť zákazníkom dve cesty na poštu alebo do banky,“ dodal Bednár.
Nie je to povinné
Klient podľa slov hovorcu SPP nemusí so zmenou súhlasiť. Stačí, že zatelefonuje, príde či pošle email do SPP. Tak postupoval aj Bonko a uspel.
Keď aj klient pošle takú platbu, ako posielal doteraz, mal by mu SPP vrátiť platby naspäť na mesačný základ. V listoch či faktúrach od SPP sa to však nedočíta.
V obchodných podmienkach firmy sa píše, že SPP zmeny klientom navrhuje. Súhlasom je aj zaplatenie zloženky na novú sumu.
Postup SPP je právne v poriadku, hovorí advokát Ľuboš Kizivat. Ak by ho niekto namietal, musel by zrejme dokázať, že pri podpise zmluvy nedostal obchodné podmienky.
Zloženky naraz sa dajú platiť aj za elektrinu
Ľudia o viac platieb dopredu nemajú záujem.
BRATISLAVA. Západoslovenská energetika (ZSE) posiela klientom tri zloženky v jednej obálke. Tí jej zákazníci, ktorí chcú, môžu zaplatiť aj preddavkové platby za niekoľko mesiacov naraz.
ZSE tvrdí, že tým chce zvýšiť efektivitu interných procesov a chrániť životné prostredie, napríklad menším počtom listov.
Klientov však táto možnosť príliš neláka. „Vzhľadom na to, že životná úroveň na Slovensku je taká, aká je, málokto sa rozhoduje platiť tri faktúry naraz. Ide o nepatrné percento našich zákazníkov,“ povedal Peter Kimijan, zástupca ZSE.
Daniela Krajanová