BRATISLAVA.- Stavebné práce s odhadovanými nákladmi okolo 98 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) by mali trvať dva roky.
Financovanie je plánované zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava ešte v terajšom programovacom období čerpania eurofondov. O príprave verejnej súťaže informovala predbežne NDS vo Vestníku verejného obstarávania s tým, že ju predpokladá začať 24. mája.
Bývalé vedenie rezortu dopravy plánovalo začať s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom v roku 2013. Počíta s tým aj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli.
Podľa tohto plánu mala byť stavba žiarskeho obchvatu financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020. Podmienkou využitia pomoci EÚ v súčasnom období je, aby bol obchvat odovzdaný do užívania najneskôr v roku
Stavba obchvatu Žiaru nad Hronom je podľa diaľničného programu v súčasnosti najlepšie pripraveným úsekom na R2. Napojí sa na R1 a presmeruje tranzit dopravy v smere na Prievidzu mimo mesta. Pre nízku intenzitu dopravy ministerstvo pôvodne nezaradilo projekt obchvatu medzi najpotrebnejšie a plánovalo ho len ako rezervný pre prípad neschopnosti vyčerpať eurofondy na potrebnejšie úseky.
Podľa diaľničného programu, ktorý nové vedenie ministerstva prehodnocuje, mala v tomto roku začať výstavba dvoch ciest R2. Desať a pol kilometrový polovičný profil úseku Ruskovce - Pravotice, čo je vlastne obchvat Bánoviec nad Bebravou, má odhadované náklady 90,46 mil. eur bez DPH.
Výstavba vyše 8-kilometrového úseku Zvolen, východ - Pstruša by mala podľa predpokladov stáť 133,45 mil. eur. V budúcom roku by mala začať stavba nadväzujúceho 10-kilometrového úseku R2 Pstruša - Kriváň za predpokladanú cenu 217,82 mil. eur.
Začiatok stavby 10,5-kilometrového úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa v polovičnom profile je plánovaný v roku 2014, pričom odhadované náklady sú 90 mil. eur.