BRATISLAVA. Nový druh futbalových fanúšikov, tzv. fanúšikovia bez hraníc, pri fandení zahraničným klubom minú každú sezónu v Európe spolu 35 miliárd eur. Ich správanie pri príležitosti tohtoročného finálového zápasu Ligy majstrov popísala spoločnosť MasterCard v spolupráci s nemeckou vysokou školou European Business School (EBS).
Štatistiky ukazujú, že jednu štvrtinu európskych milovníkov futbalu tvoria práve fanúšikovia bez hraníc. Najpopulárnejším zahraničným tímom je pre nich FC Barcelona (29 %), nasledujú Real Madrid (10 %) a Manchester United FC (8 %).
Nové možnosti
Či už ide o výdavky na návštevy zápasov v zahraničí, platby za televízne programy alebo kúpu klubového reklamného tovaru, fanúšikovia bez hraníc minú za sezónu celkovo toľko, že by to stačilo na výstavbu 100 štadiónov, ako je Fuáball Arena v Mníchove, alebo na kúpu 372 Cristianov Ronaldov či 562 Fernandov Torresov.
"Nové možnosti prístupu k informáciám dovoľujú fanúšikom ľahko získavať informácie o zahraničných kluboch a komunikovať s fanúšikmi z iných krajín, vďaka čomu získavajú pocit väčšej spolupatričnosti s klubovým životom," popísal ich správanie riaditeľ Inštitútu pre šport, obchod a spoločnosť EBS Sascha Schmidt.
Na domáci zápas zahraničného klubu jazdí každý štvrtý
Počas jednej sezóny minú fanúšikovia bez hraníc 7,5 miliardy eur na poplatky za platenú televíziu, reklamný tovar so značkou klubu odčerpá 13 % ich celkových výdavkov, návšteva zápasu predstavuje desatinu výdavkov a ďalších 2,5 miliardy eur ide na jedlo, nápoje a ďalší tovar zakúpený na mieste. Pri návšteve reštaurácií alebo športových barov kvôli sledovaniu zápasov na veľkoplošnej obrazovke minú 6 % a zvyšných 5 % predstavujú poplatky klubovým televíznym kanálom.
Na domáci zápas zahraničného klubu jazdí podľa štatistík každý štvrtý fanúšik. Ubytovanie a cestovanie spojené s prítomnosťou na zápase alebo návštevou obľúbených štadiónov stojí fanúšikov bez hraníc každoročne 8,75 miliardy eur, teda jednu štvrtinu celkových výdavkov. Mestá, ktoré fanúšikovia bez hraníc navštívia kvôli zápasu, tak celkovo získajú počas sezóny približne 4,5 miliardy eur.