BRATISLAVA, LUXEMBURG. Odškodné 250 až 600 eur môžu už v lete inkasovať aj cestujúci, ktorých let mal najmenej trojhodinové meškanie. Dnes odškodné vyplácajú aerolínie či cestovné kancelárie len zákazníkom, ktorých let bol úplne zrušený.
Takáto prax je podľa generálneho advokáta luxemburského Súdneho dvora Európskej únie Yvesa Bota nesprávna a peniaze môžu žiadať aj cestujúci, ktorých let meškal aspoň tri hodiny.
Taký verdikt by mohli na jeho odporúčanie v najbližších týždňoch vyniesť aj sudcovia.
Odškodné
Aké má byť?
pri meškaní letu do vzdialenosti 1500 kilometrov: 250 eur ,pri letoch so vzdialenosťou 1501 až 3500 kilometrov: 400 eur ,pri letoch nad 3500 kilometrov: 600 eur .
Nariadenie Európskeho parlamentu dnes predpisuje, že aerolínie musia cestujúcim s omeškaným lietadlom poskytnúť zdarma stravu, občerstvenie či telefonát. Na vrátenie peňazí za letenku majú nárok až po piatich hodinách čakania na odlet.
Rozsudok Súdneho dvora by to však mohol zmeniť. „Názor Súdneho dvora je pri výklade euronariadení záväzný vo všetkých členských štátoch,“ hovorí Radovan Pala z advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c.
Išlo by pritom už o druhý rozsudok Súdneho dvora, podľa ktorého môžu cestujúci žiadať odškodné aj za meškanie lietadla. Prvý z novembra 2009 však aerolínie zväčša ignorovali.
„Nerešpektovanie názoru súdu pri euronariadeniach by sa malo brať rovnako ako porušenie zákona,“ vraví Pala. Zákazníci sa tak môžu s aerolíniami o peniaze súdiť.
V aktuálnom spore budú sudcovia posudzovať prípady Lufthansy a britskej cestovky TUI Travel. Obe firmy odkázali, že sa vyjadria až po vynesení rozsudku.
Ten sa tak bude týkať aj klientov cestovných kancelárií, ktorí idú na dovolenku cez charterové aerolínie.