ATÉNY, BRATISLAVA. Zatiaľ čo grécke firmy krachujú, výrobca postelí Coco-Mat má úspech ako nikdy predtým. Grécka nábytkárska firma zaznamenala minulý rok rekordné tržby vo výške 75 miliónov dolárov a o zákazníkov nemá núdzu. Firme sa nedarí len v krajine, ktorou zmieta hlboká ekonomická kríza, ale úspech zaznamenala aj v USA.
Prírodné materiály
Rodinnej firme stačilo vystihnúť zvýšený dopyt bohatších klientov po kvalitných posteliach a matracoch, ktoré Coco-Mat vyrába z čisto prírodných materiálov – kokosových vlákien, prírodného kaučuku, vlny, bavlny, peria, hodvábu, ľanu, olivového dreva a morských rias.
Vo firme v regióne Xanthi zamestnáva až 220 pracovníkov. V centre Atén otvorila už tretiu predajňu, v New Yorku má nový butik. Úspech zaznamenala aj v Ázii a na Blízkom východe.
„Sokrates, Platón, Aristoteles. Aj oni niekedy spali na matracoch vyrobených z bavlny a morských rias. Princíp výroby ostal ten istý,“ vysvetľuje pre televíziu CNN úspech šéf firmy Pavlos Eymorfidis.
„Pokračujeme v tradícii týchto múdrych ľudí a dnes vyrábame nekovové postele a matrace,“ tvrdí.
Lákavý marketing
Svoj marketing nepostavili len na lákavých sloganoch, ale aj na netradičnom testovaní. Ak má spotrebiteľ záujem, môže si matrac vyskúšať, prípadne si na ňom zdriemnuť.
Klientom ktorí hľadajú svoju „vysnívanú posteľ“, firma poskytne bezplatne súkromnú izbu s potravinami, papučami, županom a sprchou, kde si môže zákazník na pár hodín zdriemnuť.
Šéf firmy sa drží filozofie, že zákazník si musí nakupovanie poriadne užiť. Nekupuje si totiž obyčajný spotrebný tovar, ale posteľ, na ktorej bude spať 20 rokov.
Realita na ulici
Grécko sa topí v dlhových problémoch, bez práce je 1,1 milióna Grékov, čo je o 42 percent viac ako vo februári 2011. Len minulý rok skrachovalo asi 110-tisíc firiem.
Predpokladá sa, že pokles gréckej ekonomiky v období od roku 2008 do konca roka 2012 dosiahne až 20 percent, pričom zmizne 550-tisíc pracovných miest, čo znamená najdlhšiu a najhlbšiu recesiu od skončenia druhej svetovej vojny.
„Myslím si, že Gréci by mali radšej počúvať okolitú prírodu ako internetovú diskusiu o tom, ako vyriešiť krízu na námestí Syntagma," dodal Eymorfidis.