BRATISLAVA. Keď štát vylúčil zo súťaže o elektronické mýto najlacnejšiu ponuku, postupoval správne. Tak rozhodol včera Najvyšší súd Slovenskej republiky.
Spor so štátom prehralo konzorcium Slovakpass vedené talianskou firmou Autostrade. To v súťaži ponúkalo, že mýto na Slovensku postaví a sprevádzkuje za zhruba 630 miliónov eur. Podobne dopadli aj ďalšie dve ponuky, až napokon bez boja vyhral najdrahší SkyToll s mýtom za 852 miliónov eur.
Právny zástupca Autostrade sa včera k verdiktu nechcel vyjadriť. Chce si najprv prečítať zdôvodnenie.
Bývalého ministra Ľubomíra Vážneho, za ktorého sa o mýte rozhodlo, verdikt potešil. „Súd potvrdil, že rezort pod mojím vedením postupoval správne,“ povedal.
Súd nahral konkurentovi
Problémy s tendrom budú na Vážneho napriek tomu doliehať aj ďalej.
Najvyšší súd totiž svojím rozhodnutím zvýšil šance uspieť v sporoch druhému najlacnejšiemu uchádzačovi v tendri – konzorciu ToSy.
Stalo sa to preto, lebo sudcovia dali Slovakpassu v jednej veci za pravdu.
Slovakpass nemal vo svojej ponuke vyslovene napísané, že jeho riešenie obsahuje záložný dieselový generátor, ako to žiadal obstarávateľ. Pripadalo mu samozrejmé, že iný generátor tam ani mať nemôže.
Obstarávateľ ho pre generátor vyhodil, aj keď sa vôbec naň nespýtal. Na množstvo iných vecí sa pritom pred rozhodnutím pýtal.
Súd skonštatoval, že štát mal preveriť, ako to súťažiaci s generátorom myslí.
„To je obdobná situácia ako v prípade nášho klienta, kde sme boli vylúčení pre nesplnenie požiadavky na pružné nastavenie sadzieb mýta, napríklad podľa dní v týždni. Takisto sa nás nepýtali a rovno vylúčili,“ hovorí právny zástupca druhého najlacnejšieho účastníka súťaže Ondrej Gajdošech z advokátskej kancelárie Gorej Legal.
Konzorcium ToSy, ktoré zastupuje, ponúkalo mýto za 651 miliónov eur.
Na rade je Brusel
Posledné slovo ešte nepovedal ani najlacnejší Slovakpass. Podľa právnika Radovana Palu z advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c môže napríklad žalovať Slovenskú republiku.
„Viem si predstaviť, že by žiadal náhradu škody za nesprávne rozhodnutia a v konečnom dôsledku by sa to mohlo dostať až pred Súdny dvor Európskej únie,“ hovorí Pala.
Ten bude mať možno onedlho na stole aj žalobu na Slovenskú republiku zo strany Európskej komisie. Čaká sa totiž na rozhodnutie, či pre mýtny tender zažalujú Slovensko aj bruselskí euroúradníci.
Svoje rozhodnutie v tejto veci avizujú v posledných týždňoch. Prehratý spor by pre Slovensko znamenal napríklad pokuty.