Prevádzkovateľ satelitnej platformy mohol reklamou klamať ľudí.
BRATISLAVA. Zaplatíte jednorazový poplatok a neplatené televízne stanice môžete sledovať bez mesačných poplatkov. Aj takto lákali predajcovia zákazníkov na satelitnú platformu Skylink.
Bezplatné sledovanie televízie sa však pre väčšinu z nich skončí. Od septembra začnú platiť 1,2 eura mesačne.
Inšpekcia už preveruje
Nový poplatok
majú platiť len zákazníci, čo sledujú program zadarmo ,tí, čo si Skylink aktivovali pred septembrom 2010, začnú poplatok platiť v septembri 2012,tí, čo si aktivovali karty po septembri 2010, nebudú platiť dva roky od aktivácie,tí, ktorí si kartu aktivujú po 1. septembri 2012, nemusia platiť len rok .
„Asi pred polrokom nás presviedčali, že základná ponuka bude po zaplatení úvodného poplatku naveky zadarmo, mali to dokonca uvedené na webe,“ píše sa vo webových diskusiách o spoplatnení platformy.
Skylink predvlani a ešte aj vlani v reklamách zdôrazňoval, že je bez mesačných poplatkov.
V tom čase stačilo zaplatiť asi 100 eur za dekódovaciu kartu a asi 200 eur za satelitný komplet. Základný balík programov sa mal dať sledovať počas životnosti karty bez poplatkov.
Zákazníci, ktorí sa cítia spoplatnením základného balíka Skylinku podvedení, sa už obrátili na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Jej hovorkyňa Danuša Krkošová pre SME potvrdila, že situáciu preverujú.
„Keď bude prelúskaná legislatíva a obchodné podmienky poskytovateľova tejto služby, vyjadríme sa,“ dodala. Stanovisko by mala zverejniť na budúci týždeň.
Sporné reklamy Skylinku zrejme preverí aj Rada pre reklamu, tá podľa jej šéfky Evy Rajčákovej eviduje zatiaľ jeden podnet. Sťažovateľ ho však musí ešte doplniť.
Máčaj: Je to nekorektné
Zákon o elektronických komunikáciách umožňuje jednostrannú úpravu cenníka, upozorňuje advokát a bývalý šéf Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.
„V každom prípade je to vrcholne nekorektné ku všetkým zákazníkom,“ dodal.
„Druhý pohľad je, či to nie je klamanie spotrebiteľa a tam naozaj možno uvažovať, že sa prevádzkovateľ Skylinku dopustil porušenia zákona,“ myslí si Máčaj.
Staršie tvrdenia Skylinku, že služba je grátis, by sa dnes mohli podľa zákona o ochrane spotrebiteľa považovať za nečestnú obchodnú praktiku. Inšpekcia by v takom prípade mohla majiteľov Skylinku pokutovať.
Nie je pritom jasné, či staršie obchodné podmienky tejto služby riešili možnosť zavedenia mesačných poplatkov. Na webe má firma už len nové obchodné podmienky.
Dva milióny zákazníkov
U nás a v Česku je podľa webu Parabola.cz asi 1,7 milióna aktívnych zákazníkov Skylinku a asi 700-tisíc klientov CS Linku. Vlani kúpila obe satelitné platformy luxemburská skupina M77.
Jej stanovisko sa nám nepodarilo získať. Zavedenie poplatku odôvodnila pre portál Medialne.sk zvýšenými nákladmi na prevádzku satelitnej platformy.
„Zákaznícka základňa sa za uplynulých päť rokov zdesaťnásobila a zákazníci používajú stále novšie prijímače s pokročilými funkciami,“ argumentuje skupina M77.
Zdôvodnenie nového poplatku podľa portálu Medialne.sk neznie dôveryhodne. Na rozdiel od kábloviek si totiž za šírenie signálu cez satelity Skylinku platia samotné televízne stanice.
Tie české priznali, že boli novým poplatkom zaskočené.