BRATISLAVA. Čo vidíte, keď sa pozriete do svojej peňaženky? Často je v nej viac kariet ako peňazí. Okrem platobnej karty majú rovnaký rozmer aj iné kartičky – preukaz poistenca od zdravotnej poisťovne, občiansky aj vodičský preukaz, či malý technický preukaz od auta.
V posledných rokoch však naše peňaženky stále častejšie zapĺňajú vernostné karty rôznych obchodov. Od tých, ktoré použijete pri nákupe potravín, drogérie, cez nákup benzínu, hračiek, elektroniky, nábytku, liekov, až po oblečenie. Naše peňaženky sú vďaka týmto kartám hrubšie ako v minulosti.
Zľavy sú najlákavejšie
„Spotrebitelia ako najlepšie vernostné programy hodnotia tie, ktoré posielajú zľavové kupóny, majú veľa výhod, jasne stanovené pravidlá, či vracajú peniaze z nákupu,“ hovorí Agáta Jankovská z agentúry GfK, ktorá o vernostných kartách na Slovensku robila prieskum.
Najbežnejšie karty na trhu
Koľko ľudí podľa prieskumu vlastní akú kartu:
Tesco Club Card – 84 %,
COOP karta – 40 %,
Billa – 39 %,
Orange karta – 35 %,
dm karta – 34 %,
Smart karta Shell – 34 %.
Zdroj: GfK
Jednoznačne najlepšie však Slováci reagujú na zľavy. Už aj prísľub hoci malej, polpercentnej zľavy ľuďom stačí, aby si kartu obstarali.
Kariet potom vlastníme priveľa. „Stráca sa v tom prehľad, spotrebiteľ je zmätený, nevie, ktorú kartu kde využívať a pletú sa mu ponuky,“ hovorí Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.
Koľko možno ušetriť
Systémy, ktorými možno ušetriť, sú v obchodoch rôzne. Niekde priebežne zbierate body, ktoré si neskôr premeníte na poukážky (napríklad Tesco), či zľavové knižky s konkrétnym zľavneným tovarom (dm drogerie markt).
Zľavy za tovar sú 25-, no aj 50-percentné. Môže však ísť o zľavy na taký tovar, o ktorý práve nemusíte mať záujem.
Inde máte pevne stanovenú zľavu (tri, päť či sedem percent) na akýkoľvek zakúpený tovar. Napríklad v obchodoch s hračkami Dráčik, či AllToys, alebo v sieti s elektronikou NAY.
Sú však aj systémy, pri ktorých zbierate body za nákupy po celý rok a zľavu čerpáte až neskôr. Niekedy počas ďalšieho roka, inokedy len počas jedného mesiaca. Alebo za nazbierané body nedostanete zľavu, ale darčeky – najčastejšie to býva na čerpacích staniciach.
Čím je úspora pri používaní karty zaujímavejšia, tým častejšie ľudia zľavovú kartu pri platení vytiahnu. Ak by na to zabudli, pripravili by sa o peniaze. Napríklad v Tescu až 73 percent zákazníkov použije svoju klubovú kartu, v obchodoch so zaujímavými zľavami je to aspoň každý druhý zákazník.
Hneď a zadarmo
Podmienky na získanie vernostnej karty u obchodníkov nebývajú prísne. Väčšinou stačí v predajni vypísať formulár a kartu získate na počkanie alebo vám príde neskôr poštou až domov.
Za vernostnú kartu sa zvyčajne neplatí. Niektoré firmy si však na jej získanie kladú podmienky. Najbežnejšia je prvý nákup – napríklad v sieti elektropredajní NAY, v predajniach s hračkami Dráčik a AllToys či v predajniach so športovým oblečením Exisport.
Podmienku na získanie karty má aj Orange – musíte byť zákazníkom aspoň šesť mesiacov, potom ju získate automaticky.
Karty na nákupy
Zľava je pre zákazníkov najlepšia odmena, ukázal prieskum.
Aspoň jednu vernostnú kartu vlastní podľa prieskumu spoločnosti GfK 90 percent slovenských spotrebiteľov, v roku 2006 ich bolo 69 percent. „Ľudia najčastejšie majú do päť kusov vernostných kariet. No najviac ľudí nosí v peňaženke tri karty,“ povedala Agáta Jankovská z prieskumnej spoločnosti GfK.
Väčšinou sú to karty obchodných reťazcov, nielen potravinových. V Bratislave sú počty kariet vyššie, až 15 percent vlastníkov má viac než desať kariet.
Prevažná väčšina držiteľov vernostných kariet sa snaží nakupovať práve v tých obchodoch, v ktorých môžu kartu využiť.
Z prieskumov vyplýva, že až 85 percent ľudí vedie členstvo vo vernostnom klube k častejším nákupom ako v konkurencii. Takisto platí, že zákazníci v danom obchode minú viac peňazí. Dôvodom sú najmä získané zľavy, nazbierané body, kupóny, nižšie ceny, rôzne bonusy a výhody.
Nie vždy a pre všetkých sú však takéto karty zaujímavé a výhodné. Až polovica držiteľov takýchto kariet sa vyjadrila, že pre nich členstvo v klube nemá žiadny prínos.
To svedčí o tom, že niektoré vernostné programy nie sú nastavené správne. Sú komplikované a pre ľudí ťažko pochopiteľné alebo sú pre zákazníkov málo atraktívne. Preto ich síce majú, ale nepoužívajú.
„Nastavenie podmienok by vo všeobecnosti malo vychádzať z toho, čo ľudia na karte oceňujú,“ hovorí Jankovská. Karta by mala predovšetkým ponúknuť zľavy, ktoré považujú za najzaujímavejšiu odmenu viac ako tri pätiny spotrebiteľov.