BRATISLAVA. Predpokladá to ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja s tým, že plánovaný začiatok stavebných prác je predbežne na jar alebo v leto budúceho roka.
Príprava výstavby oboch úsekov R2 má podľa rezortu maximálnu prioritu a rýchlostné komunikácie by mali byť hotové v roku 2015. Je to podmienkou, aby mohli byť financované zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava ešte v terajšom programovacom období čerpania eurofondov 2007 až 2013.
Vláda Roberta Fica na výjazdovom zasadnutí v Poltári minulý týždeň rozhodla, že výstavba spomínaných úsekov R2 by mala začať do 30. júna 2013. Dovtedy majú byť zabezpečené majetkovoprávne vysporiadanie aj potrebná dokumentácia pre začatie oboch stavieb s celkovými predpokladanými nákladmi 374 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Výstavba úseku Zvolen, východ - Pstruša v dĺžke okolo 8 kilometrov môže podľa odhadov stáť 142 mil. eur a úseku Pstruša - Kriváň v dĺžke 10,1 kilometra 232 mil. eur. Postup výstavby úsekov R2 má byť aktualizovaný do konca tohto roka.
Výstavba R2 medzi Zvolenom, Lučencom a Rožňavou patrí medzi dôležité priority vlády, lebo ide o regióny s vysokou nezamestnanosťou. "Limitujúcim faktorom je aj pripravenosť jednotlivých úsekov na výstavbu, ktorá sa v minulých rokoch zanedbala. Z úsekov R2 od Zvolena po Lučenec by sa polovica mala súťažiť ešte tento rok. Do výstavby by podľa plánu mali ísť budúci rok a hotové by mali byť v roku 2015," uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA.
Ďalšie úseky R2 sú pripravované na začatie výstavby v prvých rokoch nasledujúceho finančného programového obdobia Európskej únie 2014 až 2020.
Najdôležitejší pripravovaný úsek plánovanej trasy R2 je Zvolen, východ - Pstruša, ktorý vytvorí obchvat Zvolenskej Slatiny, Vígľaša a Pstruše. Po ceste I. triedy cez tieto obce podľa sčítania z roku 2010 jazdí priemerne 15 tis. až 16 tis. vozidiel denne. "Príprava úseku si vyžaduje najvyššiu prioritu a robí sa všetko preto, aby verejné obstarávanie bolo vyhlásené do konca tohto roka," uviedlo ministerstvo dopravy.
Územné rozhodnutie pre stavbu tohto úseku podľa rezortu dopravy nadobudlo právoplatnosť v novembri 2009. V súčasnosti sa finalizuje príprava dokumentácií na stavebné povolenie a ponuku, pričom ich zhotoviteľ bude vykonávať aj autorský dozor. Súčasne s vypracovaním projektov bude pokračovať výkup pozemkov, kde sa vyskytli určité komplikácie.
Menej naliehavá, ale tiež potrebná je výstavba úseku R2 Pstruša - Kriváň. Cestu I. triedy medzi týmito obcami využíva 14 tis. až 15 tis. automobilov denne, vedie okolo Detvy, ale naprieč Kriváňom. "Tento úsek je v rovnakom štádiu prípravy ako predchádzajúci. Územné rozhodnutie je právoplatné od októbra 2009," dodal rezort dopravy.
Intenzita dopravy na ďalších úsekoch hlavnej cesty od Kriváňa na Lučenec je približne o štvrtinu nižšia. Príprava výstavby úsekov R2 na tejto trase je preto posunutá. "Problémom, ktorý si vyžaduje riešenie, je prieťah obcou Mýtna. Najreálnejším riešením je pripraviť a od roku 2014 začať výstavbu časti úseku, ktorý je obchvatom Mýtnej i Lovinobane. Bude postačovať v polovičnom profile," predpokladá ministerstvo.
Projektovú prípravu a výkupy pozemkov je podľa neho reálne dokončiť do roku 2013. Rezort očakáva, že priblíženie rýchlostnej cesty k okresom s najvyššou nezamestnanosťou v SR na juhu stredného Slovenska zvýši šance regiónu na pritiahnutie investícií a vytvorenie nových pracovných príležitostí.