Sú však aj informácie, ktoré si banky strážia a neposkytnú ich tak ochotne. Reč je hlavne o hypotékach.
BRATISLAVA. Či sú banky ochotné komunikovať s klientmi aj ináč, ako len priamo v pobočke, kde majú možnosť naplno využívať svoje predajné zručnosti, sme sa rozhodli otestovať prostredníctvom mailovej komunikácie.
Na adresy jednotlivých bánk, ktoré sú určené pre poskytovanie informácií sme postupne zaslali otázky od troch rôznych ľudí. Pri bankách, ktoré majú na stránkach kontaktné formuláre, sme využili formuláre. Telefonický kontakt na klientov sme neposkytli.
Pýtali sme sa na termínovaný vklad, prevody do zahraničia aj na hypotéku
Z častých otázok, s ktorými sa klienti obracajú na portál www.FinancnaHitparada.sk, sme vybrali tri. Druhá a tretia otázka sú zámerne formulované tak, aby na nich nebola jednoznačná odpoveď. Chceli sme zistiť ochotu bánk poskytnúť aj rozsiahlejšie odpovede.
- Akú úrokovú sadzbu by mi vedela banka ponúknuť pri vklade 15.000 € na dobu 2 až 3 roky. Aké sú poplatky v prípade predčasného výberu?
- Plánujem si otvoriť bežný účet. Potrebujem každý mesiac posielať 1.000 eur do Nemecka a chcem platiť čo najnižšie poplatky. Aké mám možnosti, koľko ma to bude stáť?
- Je možné zistiť úrokovú sadzbu na hypotéku aj mailom? Ak áno, pošlite mi prosím aké údaje potrebujete, obratom Vám ich pošlem spať.
Najrýchlejšie reagovali banky s chatom
Tatrabanka aj ZUNO banka majú na svojich weboch aktívny chat. Chat sme využili, zadali sme otázku a v priebehu niekoľkých minút sme dostali odpovede.
V prípade Tatrabanky boli odpovede stručné a zrozumiteľné. Rovnako aj v prípade ZUNO bola odpoveď rýchla avšak na druhú časť otázky
„Aké sú poplatky v prípade predčasného výberu“ nám bola poskytnutá nepresná odpoveď. Namiesto informácie, že poplatok v prípade predčasného výberu je vo výške celého úroku sme dostali nepresnú odpoveď, že poplatok je nulový.
Následne sa nám už nepodarilo opakovane s bankou cez chat spojiť, takže druhú otázku sme banke zaslali mailom.
O termínovaný vklad nemali záujem 2 banky
Takmer všetky odpovede od bánk sme obdržali v ten istý deň. Na otázku postupne odpovedali ČSOB, J&T Banka, Poštová banka, Privatbanka, VÚB, OTP, mBank, Prima banka a Slovenská sporiteľňa.
Žiadne odpovede sme neobržali od UniCredit Bank a Volksbank. Slovenská sporiteľňa neodpovedala na druhú časť otázky ohľadom poplatkov za predčasný výber, namiesto toho si vyžiadala kontakt na klienta.
Vzhľadom na jednoznačne formulovanú otázku boli všetky odpovede krátke a zrozumiteľné. Jasne uvedené úrokové sadzby pre dvoj a trojročný vklad, ako aj informáciu o podmienkach v prípade predčasného výberu.
Niektoré banky do svojich odpovedí vložili aj informáciu o alternatívnych produktoch (konkrétne ČSOB, VÚB, Slovenská sporiteľňa aj Poštová banka).
Bežný účet s pravidelným prevodom peňazí do zahraničia zaujal všetky banky
Na druhú otázku sme dostali promtné odpovede od všetkých bánk.
Kompletnú odpoveď o cene za prevod peňazí do zahraničia, ako aj možnostiach získania výhodného balíka sme obdržali od Slovenskej sporiteľne , ČSOB, Privatbanky, OTP, Prima banky, VÚB a Volksbank.
Niektoré banky nám namiesto odporúčania konkrétneho balíka prípadne namiesto presnej informácie o poplatku za platbu do Nemecka uviedli odvolávku na svoju webovú stránku, konkrétne Poštová banka, mBank, ZUNO a UniCredit Bank.
Slovenská sporiteľňa aj UniCredit Bank nám poskytli okrem požadovaných informácii aj presný postup, ako zadať platbu do zahraničia tak, aby stála čo najmenej.
Sadzbu na hypotéku cez mail získate najťažšie, prípadne vôbec
Osobne navštíviť pobočku banky a nechať si vypracovať ponuku na hypotéku je bežný postup takmer v každej banke, pokiaľ chce človek zistiť presnú výšku svojej úrokovej sadzby. Preto sme boli zvedaví, ako sa banky zachovajú pri požiadavke o zaslanie ponuky úrokovej sadzby mailom.
Pozitívne je, že pri našom teste sme našli banky, ktoré s nami ochotne komunikovali mailom a poslali nám zoznam údajov, ktoré potrebujú pre vypracovanie konkrétnej ponuky. Údaje si postupne vyžiadali OTP, Volksbank a UniCreditBank.
Tatrabanka aj ČSOB nám zaslali linky na informatívny prepočet podmienok hypotéky na svojich webových stránkach. VÚB a Poštová banka nám poskytla všeobecné informácie o hypotékach prípadne približnú úrokovú sadzbu.
Slovenská sporiteľňa si len vyžiadala kontakt na klienta a Prima banka ako jediná na otázku neodpovedala vôbec.
autor je analytikom portálu www.FinancnaHitparada.sk
Autor: Maroš Ovčarik