Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom SME
BRATISLAVA. Najväčšiu diaľničnú zákazku na D1 zrejme získajú firmy Skanska a Strabag.
Štátu spoločne ponúkajú, že 13,5kilometrový úsek, ktorého väčšinu tvorí stavebne náročný tunel Višňové, postavia za 338 miliónov eur.
Štát očakával, že tunel ho môže vyjsť až na 896,5 milióna eur.
„Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projekčných riešeniach. Skanska a Strabag sú spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách,“ zareagovala na otázky o cenách riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová.
Lacní sú aj ostatníDruhá najlacnejšia ponuka prevyšuje tú od Skanskej zhruba o 44 miliónov eur. Doprastav, ktorý s ňou prišiel, ju nechce komentovať.
„Až po oficiálnom vyhodnotení súťaže,“ povedal nový riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.
Nie je teda jasné, či by prípadné víťazstvo Skanskej firma nenapadla.
Tunel Višňové je už šiesty diaľničný úsek, pri ktorom priniesla súťaž štátu prekvapivo nízke ceny.
Niektorí odborníci hovoria, že isté zľavy v poslednom období môžu súvisieť so zmenou obstarávania, ktorú priniesol exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). Po novom totiž stavbár nielen stavia, ale diaľnicu si aj projektuje a sám určuje technológie, aké použije, hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného.
Navyše, situácia na trhu sa oproti minulosti dramaticky zmenila.
„Je oveľa väčší dopyt ako ponuka zákaziek. Firmy chcú prežiť, a tak idú marže až na minimum,“ dodal Palčák.
Premiér Robert Fico sa dávnejšie vyjadril, že extra lacné diaľnice majú životnosť asi päť rokov. Ďalším rizikom, o ktorom sa na trhu diskutuje, je ich nedostavanie či nevyplatenie subdodávateľov.
Nové vedenie rezortu dopravy sa k cenám nevyjadrilo.
„K detailom tendra sa nebudeme vyjadrovať, keďže obstarávanie nebolo ešte ukončené,“ napísali z ministerstva.
Tunel sa má financovať z eurofondov, v menšej miere z rozpočtu, prípadne aj z úveru od Európskej investičnej banky.
Kliknite - obrázok zväčšíte
Čo chrlia expertízyMinister dopravy Ján Počiatek avizuje, že pre veľké odskoky cien v tendroch a odhadoch štátu si chce posvietiť na štátne expertízy.
„Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ povedal Počiatkov hovorca Martin Kóňa.
Onedlho by tak malo byť jasnejšie, prečo štátni plánovači čakajú také vysoké ceny a čo ich prípadne v minulosti umožňovalo. Podľa KDH, ktorého šéf Ján Figeľ viedol rezort dopravy pred Počiatkom, netreba pri expertízach zabúdať ani na ich metodiku.
„Expertíza ukazuje najvyššiu možnú cenu, keby sa naplnili všetky riziká a je vzdialená od reálnej ceny,“ povedal hovorca KDH Matej Kováč.
Pôvodne mal byť aj tunel Višňové súčasťou takzvaných PPP projektov. Figeľ tvrdí, že dnešné ceny potvrdili, že bolo správne zrušiť niekoľkomiliardové PPP.
Odborník: Dozor nemusí tunel ustrážiťPeŠtát hľadá najnižšiu cenu aj pri výbere stavebných dozorov. Takýto kontrolór cenu a kvalitu tunela neustráži, varuje dozor z praxe.rex
BRATISLAVA. Nad výstavbou, a teda aj cenou diaľnic zvyčajne bdie stavebný dozor. Ten, ktorý štát vyberá, pre nové extralacné diaľnice, ich nemusí ustrážiť, hovorí jedna z dozorných firiem.
Štát totiž pri výbere kontrolóra myslí iba na jeho cenu a málo sa pozerá na odbornosť či na počty ľudí, ktorých na kontroly na stavbách ponúka.
„Vrcholom je tender o dozor na tunel Višňové. Napriek tomu, že ide o 7,5kilometrový tunel, obstarávateľ nevyžaduje od uchádzača riadne skúsenosti s tunelom,“ upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.
Do súťaže na dozor sa Bakoš chce tiež prihlásiť, a tak sa obrátil na Národnú diaľničnú spoločnosť, aby podmienky súťaže opravila.
Tvrdí, že ak súťaž vyhrá veľmi lacný dozor, môže sa stať, že stavbu neustráži a stavbár si napríklad ľahšie presadí dodatky.