SME
Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Zdraženie diaľnic o 30 percent je bežné, hovorí odborník

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o desať percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY.

Zákazky v súkromnej sfére sa predražia o 10 percent. V prípade štátu je to trojnásobne viac, hovorí MILAN OLERÍNY, šéf firmy MP Consulting zameranej na verejné obstarávanie.

Za ministrovania Jána Figeľa sa vysúťažili kilometre diaľnic za extra nízke ceny. Smer hovorí, že sa nám o päť rokov rozpadnú pod nohami. Je to pravda?

„To si nemyslím. Pokiaľ sú technické podmienky v zadaní projektu nastavené dobre a existuje systém kontroly počas výstavby a jasne nastavený systém údržby a rozhranie medzi údržbou investora a zárukou zhotoviteľa, tak diaľnice musia vydržať desiatky rokov.“

Nemôže sa stať, že sa firma pozrie na súťažné podklady a zhodnotí, že diaľnica nie je poriadne vyšpecifikovaná a v zásade si môže namiešať hocijaký, aj nekvalitný betón? Nie preto sme svedkami takých nízkych cien?

„Kontrolné mechanizmy v príprave diela by sa mali končiť tým, že zadanie je technicky kvalitné a neumožňuje práce navyše. Aj dozorné mechanizmy musia byť nastavené tak, že kontroly a dozory sa naozaj na stavbe aj fyzicky vykonávajú. Pokiaľ mám nízku cenu na dozory, pretože aj dozor podsekol ponukovú cenu, tak potom sa dozoru nevenuje primeraná pozornosť, pretože niekde tie nereálne ceny musím ušetriť. Výsledkom je nekvalitná cesta a vysoké náklady.“

Viete povedať nejaký príklad, kedy obstarávateľ urobil chybu v podkladoch, čo sa potom premietlo do zmeny v cene?

„Posledný škandál v Česku je budova brnianskeho súdu, ktorá sa predražila asi o 90 percent oproti zmluve. Ako je to možné? Aké bolo zadanie? Zmenil ho niekto počas výstavby? Boli to len chyby projektu a nimi vyvolané viacpráce, alebo to bolo celé normálny podvod?“

Aká je odpoveď?

„Odpoveď je, že každý projekt treba spätne vyhodnotiť s rozborom zvýšenia: napríklad 40 percent zvýšenia ceny spôsobila chyba projektanta, ktorú viem u neho uplatniť, pretože má poisťovňu, ktorá za neho ručí. Ďalšie percentá sú to, čo zadávateľ zmenil sám počas výstavby, lebo chcel niečo inak. Otázka je, prečo si zmeny vymyslel počas výstavby a prečo ich nevedel už na začiatku. Zmeny legislatívy na projektoch sa vyskytujú podstatne menej, než sa obecne uvádza, špecifické môžu byť projekty s dlhou prípravou.“

U nás sa viaceré diaľnice za Figeľa súťažili novým systémom, podľa ktorého za projekt nesie zodpovednosť stavbár. Prečo by teda štát mala trápiť projektová dokumentácia?

„Pretože dôsledkom môžu byť práce navyše obludných rozmerov. Štyridsať percentné zvýšenie cien je na Slovensku úplne obvyklé. Otázkou totiž je, ako zadávateľ nastavil samotné zadanie diela. Napríklad sa môže stať, že slabo a nedostatočne definuje, aké materiály má zhotoviteľ použiť. Zhotoviteľ môže povedať: Chceli ste tam sklo na fasádu, ale neurčili ste, že má spĺňať určité technické parametre. Vo výberovom konaní som nacenil to lacnejšie. Ak sa má dodať iné, bude drahšie.“

Neexistuje možnosť, aby sa stavbár pri predkladaní ponúk zaviazal, že s cenou už nebude hýbať a zaručí sa za všetko?

„Zahraničná zmluvná prax na projektoch privátnych zadávateľov umožňuje aj to, čo neumožňuje verejné obstarávanie u nás. To je stav, že zhotoviteľ zodpovedá aj za projektovú dokumentáciu objednávateľa. Špeciálne nemecká prax to používa úplne bežne v podmienkach verejného obstarávania. Takže, ak som urobil chybu v zadaní ako objednávateľ a vy ste na to neprišli, tak je to váš problém ako zhotoviteľa. Podľa našej legislatívy verejných zákaziek však obstarávateľ ručí za zadávaciu dokumentáciu. Ťažisko úspešného projektu u nás nie je v tendroch ale v tom, či projektanti sú, alebo nie sú schopní urobiť technické popisy a štandardy ako podklady na zadávacie konanie, ktoré vylúčia viacpráce.“

Je to neodbornosť alebo úmysel zo strany obstarávateľa?

„Je to všetko dokopy.“

Do akej miery stavbári vopred kalkulujú s chybami v zadaní, keď dávajú ponuku na novú diaľnicu?

„Nízka cena je spojená s tým, ako je nastavená zmluva vrátane technických špecifikácií, vlastné súťažné podklady a dozor. To neznamená, že ten, kto dal nízku cenu, tak to za tú cenu nemôže urobiť, ale musia na to byť kontrolné mechanizmy, ktoré zabezpečia, že parametre diela budú aj dodržané. Dnes všetci hovoria, že úspešná zákazka je tá, ktorá sa zvýšila iba o 30 percent.“

Kto to hovorí?

„To je taký úzus verejných zadávateľov v Česku a na Slovensku.“

To je niečo, s čím vnútorne kalkulujú už keď do toho idú?

„Privátne projekty, na ktorých som pracoval, sa zvýšili do výšky maximálne 10 percent. Ako je to možné? Treba zákazku jednoznačne špecifikovať a mať dobrý stavebný dozor, ktorý predložené viacpráce jednoducho nepustí.“

Každý dozor vám povie, že si prácu robí najlepšie ako vie, pretože v hre je jeho meno. Prečo by tam mali byť takéto možnosti?

„Pretože niektoré krajiny sú menšie a všetci sa poznajú.“

Stáva sa, aby išla firma do súťaže na dozor s myšlienkou, že to, čo nezarobí ako dozor, zarobí od zhotoviteľa?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. Takisto ako ide zhotoviteľ do súťaže s tým, že má nízku cenu, ale bude dodatkovať. Dozor môže byť nastavený tak, že peniaze doženie niekde inde. Dozory musia byť hodnotené podľa dvoch kritérií. Len čo poviem, že hlavná je najnižšia cena, tak to všetci podliezajú cenami a s tým súvisí aj personálne obsadenie zákazky na dozory za nízke ceny.“

Aj keď dám väčšiu váhu odbornosti, ako mi to zaručí, že aj dozor nepôjde stavbárovi poruke?

„Spájame niekoľko vecí dokopy. Transparentnosť prostredia, jeho čistotu či ,uvedomelosť' s vyhodnotením výberového konania. Vo svete je to inak. Dozor sa obvykle vyberá podľa odbornosti, ktorá má 60- až 70-percentnú váhu a len 30- až 40-percentnú váhu má cena uchádzača. Robia to tak Európska banka, Svetová banka, Ázijská rozvojová banka či OSN. Pracoval som ako expert pre EBRD a pracujem pre OSN na rozvojových projektoch a zákazky tieto subjekty zadávajú na základe odbornosti a referencií a nie na základe neprimerane nízkych cien služieb.“

Referencie sú problém aj pri stavbároch. O dve z diaľnic súperí s najnižšou cenou menšia firma Hant. Zaručuje sa referenciami z Ruska.

„Preverovanie zahraničných referencií je samo osebe problém.“

Môže sa stavbár diaľnice odvolávať na zahraničné referencie?

„Môže, ale potom tu je skoro naivná otázka, či celá tá partia príde z Ruska a bude stavať diaľnicu aj tu. Aká je pridaná hodnota jeho zahraničnej referencie okrem jej formálnej stránky? Na druhej strane v prípade služieb proti zahraničným referenciám nemožno nič namietať, keďže sú viazané na konkrétne osoby, ktoré služby poskytovali.“

Keď sme pri menších firmách, hovorí sa aj, či nejde o špekulácie. Myslíte si, že sa niekto prihlási do súťaže s tým, že vie, že cestu nedostavia alebo projekt nedokončí?

„To sa nedá nikdy vylúčiť. V Česku je teraz viac prípadov, keď dostal zaplatené generálny zhotoviteľ, ale nevyplatil subdodávateľov. Tí chodia za investorom a hovoria, že nedostali zaplatené a investor povie, že s tým nič nemá, lebo zaplatil generálnemu dodávateľovi. Čiastočným riešením problému je banková zábezpeka v primeranej výške.“

A stavba stojí?

„Niekedy sa to sekne v polovici stavby a práce za zastavia, ale niekedy až na konci, keď je dielo skoro hotové – to je ten lepší prípad.“

My máme na diaľnice päťročné záruky. Ak hovoríte, že to vydrží desiatky rokov, prečo si štát nepýta 10-ročné záruky?

„Vyžadujme desaťročné záruky.“

Nič to nezmení na cenách?

„Rozdiel sa musí do ceny diela zahrnúť.“

Ale hovorili ste, že aj diaľnice zaručené na päť rokov vydržia desaťročia. Prečo to má zvýšiť cenu?

„Pretože musíte dať bankovú zábezpeku na ďalších päť rokov. Zábezpeka stojí dnes zhruba medzi 1 až 2,5 percenta ročne zo zmluvnej sumy, a táto suma sa premietne do ceny diela. Niekde by mala byť však rozumná hranica vyžadovanej zábezpeky diela. Vo svete je záruka nad päť rokov na dielo – okrem napr. izolácií alebo striech – neobvyklá, štandardom je tri až päť rokov.

To je všetko, o čo by sa to predražilo?

„Cenu by zvýšilo aj predĺženie režimu odstraňovania chýb na ceste počas dlhšej záruky. Stavbár by musel kontrolovať, či Národná diaľničná spoločnosť robí takú údržbu počas záruky, akú má.“

Ten istý problém sa rieši na českej diaľnici D47, ktorá sa len pár rokov po dostavbe začala vlniť?

„České Ředitelství silnic a dálnic sa sporí s Euroviou, či reklamované chyby spadajú do režimu údržby, alebo záruky. Niekedy je však hranica veľmi tenká. Ako by asi prebiehal celý spor? Jedna strana by tvrdila, že štát nevykonáva údržbu, a druhá, že nevykonáva záruku a neodstraňuje chyby. Otázkou je, koľko a akých chýb malo dielo pri jeho odovzdaní, v zmluvách často chýba režim definície chýb vrátane skrytých chýb diela.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 12. 2022)
USD 1.052
AUD 1.559
CZK 24.324
JPY 143.750
CAD 1.431
GBP 0.863
HUF 417.660
PLN 4.685
CHF 0.989
SEK 10.906

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  3. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  4. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  2. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  3. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  4. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  5. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  6. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  7. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  8. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 731
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 927
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 587
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 177
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 007
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 283
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 277

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 348
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 454
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 10 551
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 003
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 778
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 284
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 722
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 1 707
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na mestskom zastupiteľstve 15. decembra budú poslanci schvaľovať aj zvýšenie úhrad v materských školách, školských jedálňach i školských zariadeniach.

Môže za to Matovičov bonus a kríza.


16 h
Opatrenia proti šíreniu koronavírusu sa vo viacerých okresoch od pondelka sprísnia, reštaurácie budú prázdne.

Nižšia DPH mnohých nezachráni a tri mesiace sú aj tak málo.


20 h
Ilustračné foto.

Odbory vidia cestu k zvýšeniu životnej úrovne zamestnancov, zamestnávatelia populizmus.


TASR 21 h
Motoristi by mohli čoskoro tankovať opäť lacnejšie ako v posledných týždňoch.

Palivo má aj menej biozložiek.


23 h

Blogy SME

  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  2. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 348
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 454
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 10 551
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 003
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 778
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 284
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 722
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 1 707
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu