Je len otázka času, kedy sa k nadávkam vráti, myslia si.
BRATISLAVA. Namiesto žaloby podáva novinárom pohár šampusu, oslovenie hyeny vymenil za kolegovia.
Robert Fico sa drží mierumilovnej formy komunikácie s médiami aj po sto dňoch svojej druhej vlády. Začal s ňou ešte v opozícii po prehratých voľbách v júni 2010.
Kým viacerí politológovia hovoria, že Fico sa zmenil, novinári, s ktorými si to chcel vybavovať „inak“ a nazýval ich idiotmi, mu jeho nový imidž neveria.
Nová stratégiaSám o sebe premiér hovorí, že sa nezmenil.
„Fico je stále ten istý. Fico má len rešpekt k výsledku, ktorý dosiahol. Akákoľvek nafúkanosť, agresivita alebo arogancia, aj keby bola opodstatnená provokáciou, by bola nebezpečná,“ hovoril o sebe v tretej osobe krátko po voľbách.
Vtedajší šéf tlačového odboru Smeru Erik Tomáš vysvetlil zmenu v komunikácii novou stratégiou. „Pokiaľ prístup vidíte ako odlišný, bol základom novej mediálnej stratégie,“ povedal.
„Som za normálnu komunikáciu s médiami. V tomto už nastal a nastane posun. Každý robí chyby, nebránime sa ich priznať,“ povedal v rovnakom čase v marci Fico.
Svoj nový prístup k médiám ukázal aj minulý týždeň. Pozval ich do svojej pracovne, kam mali počas jeho prvej vlády novinári vstup zakázaný.
Ponúkal víno a vítal ich úsmevom na tvári. „Uzatvoríme večný mier,“ povedal redaktorke SME.
Robí, čo mu vyhovujeInvestigatívny novinár Marek Vagovič z časopisu .týždeň nazýva Ficovu stratégiu účelovou a pragmatickou.
„Robert Fico nebol nikdy miláčikom slovenských médií, najmä pre svoju konfrontačnú povahu a ľudí v pozadí, ktorí majú veľký vplyv na jeho rozhodnutia,“ hodnotí.
Vagovič bol zatiaľ posledným, komu Fico vynadal. Stalo sa to pred voľbami 2010, keď denník SME zverejnil nahrávku, na ktorej hlas podobný Ficovmu hovoril o miliónoch pre stranu mimo účtovníctva.
„Keby som možno nebol v politike, tak si to s vami vybavím inak,“ vyhrážal sa Fico Vagovičovi na tlačovke v priamom prenose.
Ľubomír Smatana, ktorý na Slovensku pracoval ako reportér Českého rozhlasu, si tiež myslí, že Fico robí to, čo je pre neho výhodné.
„Zlikvidoval Mečiara, Slotu, v podstate nemá opozíciu. Už nepotrebuje bojovať a vie, že mu to aj prináša body.“
K zahraničným novinárom sa podľa neho premiér vždy správal slušne.
Ani bývalý novinár Pravdy Lukáš Milan, ktorému Fico adresoval, že pracuje pre vydavateľstvo, ktoré vlastnili fašistickí sympatizanti Hitlera, vo Ficov prerod k lepšiemu neverí.
„Fico je čistý mocenský pragmatik, ktorý robí to, čo mu vyhovuje, čo je v prospech jeho popularity.“
Myslí si, že Fico si nechal poradiť v komunikácii, kedže vojna s médiami za prvej vlády sa mu vypomstila.
„On o vládu prišiel, keď sa bezmocná pravica zhodou okolností dostala k moci. Pochopil, že zlých novinárov potrebuje,“ povedal Milan.
Akokoľvek je premiér mocný, nad nami má stokrát väčšiu moc čitateľ, píše Juraj Javorský
Čítajte komentár (piano) >>
Do prvej kauzyVagovič a Milan sa zhodujú, že Ficov zmierlivý tón sa skončí pri prvej väčšej kauze.
„Už teraz vidno, ako sa musí strašne siliť, aby mal ľudskú tvár. Keď sa však začnú novinári vŕtať v kauzách, ktoré budú ohrozovať jeho mecenášov, Fico strhne masku, takže hyeny a slizkí hadi budú mať znovu po chlebe,“ povedal Vagovič.
Aj Milan pochybuje, že mu to vydrží do konca volebného obdobia. „Keď príde prvý väčší škandál, keď bude musieť niekoho odvolať alebo pri mocenskom boji v Smere. Tak ako nadával v prvej vláde na novinárov, ale musel rad radom ministrov vymieňať.“
Vagovič varuje, že Fico a jeho ľudia sa snažia dohadzovať novinárom zaujímavé informácie a tipy. „Médiá by si mali dávať veľký pozor, aby sa nestali PR agentúrou strany Smer.“
Jeden zo sporov, ktorého sa Fico nevzdal ani po zmene komunikácie, je o Shootyho karikatúru o chrbtovej kosti. Okresný aj krajský súd jeho žalobu zamietli, a tak podal dovolanie na Najvyšší súd.
„Má právo bojovať za dobrú povesť a mal by to robiť čo najčastejšie. Nie som si istý, či sa dá povesť napraviť súdnym rozhodnutím,“ povedal o tom Shooty.
Ficova hovorkyňa Silvia Glendová sa k Ficovej novej komunikácii odmietla vyjadriť z „profesionálneho hľadiska“. Napísala, že je rada, „že Robert Fico sa rozhodol aktívnejšie komunikovať s médiami.“
- Je smiešne a nechutné, ak sa novinári s cieľom získať fotografiu predsedu vlády, korčuľujúceho sa na verejnom priestore... plazia v mokrej tráve ako slizké hady.
- Chcem vás požiadať, aby ste sa prestali správať ako prostitútky, ktoré sú schopné v mene peňazí za reklamu napísať čokoľvek.
- My sa nenecháme opľúvať len preto, lebo si myslíte, že si môžete dovoliť, čo chcete. Hulvátskym, idiotským spôsobom atakujete vládu! Klamstvá,klamstvá a klamstvá.
- To, čo robíte v SME, nemá obdobu, to je onanovanie nad predsedom vlády každý deň.
- To, že sa na tom všetci teraz budete odbavovať, prajem vám príjemný sexuálny zážitok.
- K disidentom bola komunistická tlač ústretovejšia, ako vy k demokratickej vláde.
- Len idiot môže napísať, že stopa vedie k Ficovi, lebo ľudia strácajú prácu.
Robert Fico za prvej vlády Smeru
Pochopil, že napäté vzťahy mu ublížiaO zmene premiérovej komunikácie hovorí bývalá šéfka mediálneho odboru Smeru KATARÍNA KLIŽANOVÁ-RÝSOVÁ.
Ako hodnotíte prvých sto dní Ficovej komunikácie?
„Robert Fico je nielen veľmi skúsený politik, ale aj vynikajúci komunikátor, ktorý vždy vedel svoje posolstvá formulovať veľmi jasne. Má vyvinutý veľký cit pre politický marketing, dokáže absolútne presne vyhodnotiť situáciu a odhadnúť nálady. Má talent a zmysel predvídať, ako veci dopadnú a aký môžu mať následok. Veľmi ma teší, že sa začali postupne obrusovať ostrejšie hrany medzi ním a médiami.“
Čím si vysvetľujete zmenu v prístupe k novinárom?
„Mať dlhodobo napäté vzťahy s médiami je pre politika veľmi náročné a vyčerpávajúce. Žiadny politik nerobí len dobré alebo len zlé rozhodnutia, niečo sa mu podarí viac a niečo menej. Ak medzi politikom a médiami panujú napäté vzťahy, automaticky sa to odráža v mediálnom obraze. A to nie je vôbec dobré, pretože skôr či neskôr sa ocitneme v situácii, že v médiách sa o práci daného politika píšu len negatíva."
Za vašej éry hovorkyne Smeru bol Fico razantnejší a ostrejší. Čo robí jeho dnešný tlačový tím inak?
„Ak si zvolil iný spôsob komunikácie s médiami, je to jeho autonómne a slobodné rozhodnutie. Bez najmenších pochýb sa rozhodol sám.“
Vy ste sa nesnažili, aby komunikoval zmierlivejšie?
„Som človek, ktorý sa vždy snažil otvorene hovoriť svoje názory, aj keď možno nie vždy sú totožné s názormi šéfa. Tak to bolo aj za čias môjho pôsobenia ako hovorkyne. V tom čase však bola nastavená istá komunikačná stratégia, ktorá existovala už predtým, a ja som ju z mojej pozície musela akceptovať a prispôsobiť sa jej.“
Dal si od vás poradiť ?
„Komunikáciu sme spolu preberali, ale, ako som už povedala, bola nastavená istá komunikačná stratégia a v jej línii sme všetci konali.“
Katarína Kližanová-Rýsová.
(jgl)
S pravdivosťou svojich výrokov má Fico problémBRATISLAVA. Takmer polovica výrokov šéfa Smeru Roberta Fica z televíznych diskusií nie je pravdivá.
Portál demagog.sk za dva roky eviduje 715 Ficových výrokov, z nich 375 je pravdivých, 129 nepravdivých, v 103 prípadoch zavádzal a 108-krát vyriekol tvrdenie, ktoré nebolo možné overiť.
Predseda vlády napríklad klamal, keď v máji v STV tvrdil, že odovzdal vládu „s najvyšším hospodárskym rastom v Európskej únii, a deficit a dlh boli na priemernej úrovni únie“.
Úrad vlády vyhodnotenie spochybňuje.
sita
Archívne videá, kde Fico nadával novinárom: