Skupina PSA oznámila za polrok stratu 819 miliónov eur. Obavy z prepúšťania vo Francúzsku majú podľa šéfa odborov aj v trnavskej fabrike.
PARÍŽ, BRATISLAVA. Francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën dosiahol za prvý polrok stratu vo výške 819 miliónov eur. Pred rokom bol ešte v zisku 806 miliónov eur. Prevádzkový zisk skupiny sa prepadol na štyri milióny eur z 1,16 miliardy eur v rovnakom období minulého roka.
Denník Le Monde minulý týždeň informoval, že v zisku sú v rámci skupiny PSA tri závody, a to na Slovensku, v Rumunsku a Maroku.
Vláda podporí odvetvie
Skupina PSA chce do roku 2015 ušetriť 1,5 miliardy eur. Chce to dosiahnuť aj prepustením 8000 zamestnancov a zatvorením fabriky v d'Aulnay-sous-Bois na predmestí Paríža.
Pomoc pre autá
Francúzsko
- bonus na elektromobily sa zvýši z 5000 na 7000 eur a na hybridy z 2000 na 4000 eur,
- štát poskytne 350 miliónov eur na inovácie v odvetví,
- finančne podporí subdodávateľov a distribútorov,
- režiséri Luc Besson a Cédric Klapisch natočia reklamy na domáce automobilky.
Francúzska ľavicová vláda, ktorá sa snaží zabrániť prepúšťaniu, včera prezradila, akými opatreniam podporí automobilové odvetvie. Vo Francúzsku totiž zamestnáva asi 400-tisíc ľudí a problém hlásia aj ďalšie automobilky.
Vláda zvýši bonus na ekologické vozidlá. Finančne tiež podporí investície do inovácií a subdodávateľov.
Chystá aj masívnu kampaň na podporu áut vyrobených vo Francúzsku. Reklamy na domáce automobilky sľúbili natočiť francúzski režiséri Luc Besson a Cédric Klapisch.
Veľa nevýrobných dní
Obavy z neistej budúcnosti sa prenášajú z Francúzska aj do trnavskej fabriky. „U zamestnancov aj u odborárov je vnútorná nervozita. Nie sme si istí, že nám sa to nemôže stať,“ povedal šéf odborov Milan Minárech.
Fabrika PSA u nás zamestnáva vyše tritisíc ľudí. Od novembra si najíma nových zamestnancov. Rozhodnutie vyrábať v Trnave na tri zmeny padlo podľa Minárecha už v roku 2003, no termín náboru ľudí do tretej zmeny vyšiel na obdobie, keď vo Francúzsku oznámili prepúšťanie.
PSA v Trnave chce tento rok vyrobiť 180-tisíc áut. „Kapacita je využitá na 74 percent, máme veľa nevýrobných dní. Tento rok je produkčne najslabší, odkedy bola fabrika otvorená,“ hovorí Minárech. Trnavská automobilka Peugeot včera zopakovala, že správy o prepúšťaní sa týkajú výlučne Francúzska.
Vedenie Peugeotu na Slovensku si myslí, že by francúzska vláda mala znížiť cenu práce, teda znížiť či odpustiť odvody. Podobne argumentuje vo Francúzsku pravica, ktorá je v opozícii. Vo Francúzsku sa odborári o cene práce nechcú rozprávať. Žiadajú, aby štát prepúšťanie nedovolil.
Predaj áut stagnuje
PSA Peugeot Citroën dodáva veľa áut do krajín na juhu Európy, ktorý je poznačený dlhovou krízou. Vo Francúzsku klesol predaj áut v apríli medziročne o dve percentá, v Taliansku až o 18 percent. V Nemecku mierne stúpol.
Na Slovensku je automobilový priemysel hlavným ťahúňom ekonomického rastu. Naše HDP by v tomto roku mohlo stúpnuť asi o dve percentá, kým eurozóna ako celok sa podľa odhadov prepadne do recesie.
„Tento rok je náš hospodársky rast odtrhnutý od reality, no ak bude pokračovať kríza v eurozóne a s tým spojený pokles predaja áut v ďalších rokoch už nebude,“ podotkol analytik Tatra banky Juraj Valachy.