Zahraničné siete využívajú dieru na trhu. Zapĺňajú tak priestor po malých predajniach.
BRATISLAVA. Ľudí už omrzelo robiť nákupy na niekoľko dní dopredu v hypermarketoch na okraji miest. Chcú si kúpiť potraviny aj počas dňa či cestou z práce.
„Pre spotrebiteľa je zaujímavá čoraz väčšia ponuka čerstvého tovaru v menšom rozsahu sortimentu,“ hovorí analytik obchodu Ľubomír Drahovský. K jednodňovým nákupom tlačí ľudí podľa neho aj nižšia kúpyschopnosť.
„Je to otázka vývoja myslenia a filozofie spotrebiteľa,“ tvrdí analytik.
Niektorí už centrá objavili
Na tento trend reagujú aj zahraničné obchodné reťazce. Budujú predajne aj v centrách miest, nielen na okraji.
Billa za niekoľko mesiacov otvorila v centre Bratislavy niekoľko obchodov. Predajne má však napríklad aj v centre Trenčína či Košíc. „Obchody v centrách miest slúžia zákazníkom, ktorí chodia peši,“ povedala konateľka Billy Jana Zemánková. Do konca roka chce otvoriť sedem predajní.
Za zákazníkmi do centra Bratislavy sa sťahuje už aj Lidl. Jeho predajňa nahradí tradičný obchod s potravinami Teta.
Už 32 predajní na území Bratislavy a v blízkom okolí má sieť Moja Samoška. Vyplnila dieru na trhu po sídliskových predajniach a dostáva sa aj do centra.
„Snažíme sa byť čo najbližšie k zákazníkovi,“ hovorí Peter Seidner zo siete Moja Samoška. Pripustil, že stále hľadajú ďalšie možnosti.
Ďalší hľadajú možnosti
Príležitosti pre ďalší rast hľadá aj Tesco, potvrdil to Peter Sklenář z reťazca, ktorý rozvíja aj koncept malých obchodov Tesco Express. S príchodom Billy a Lidla do centra Bratislavy pribudla predajni Tesco v OD My konkurencia.
Pred časom sa Tesco zaujímalo aj o možnosti v centre Banskej Bystrice, povedala hovorkyňa primátora mesta Monika Pastúchová.
Predajňa Tesco Express by mala vyrásť v širšom centre Popradu. Stavebný úrad na ňu vydal povolenie v utorok, vraví prednostka mestského úradu Oľga Netočná.
„Tesco Express aj Billa sa snažia malými konceptmi expresov a supermarketov získať zákazníkov v menších obciach a na sídliskách,“ povedal Matúš Furman z poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield. „Snažia sa byť dostupné pre malé nákupy v centrách miest. Oproti bezmennej konkurencii sú v konkurenčnej výhode a presadia sa ľahšie. Zákazník ich pozná a vie, čo môže očakávať,“ dodal Furman.
Záujem je aj o dediny
Viacero možností má rozpracovaných Kaufland.
COOP Jednota v Bratislave rokuje o otvorení predajní v obchodných centrách vo výstavbe. „V závislosti od regiónov môžu byť efektívnejšie a rentabilnejšie predajne aj vo väčších obciach,“ povedal predseda predstavenstva COOP Jednoty Gabriel Csollár. Na obce pritom už sústredilo svoju pozornosť aj Tesco s malým formátom predajní.
Spoločnosť Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert, nebude tento rok otvárať nové predajne v centrách miest.
Rozhodujú aj pamiatkári
BRATISLAVA. Budovy v centrách sú často pamiatkami. „Všetky zmeny vnútri budovy aj na fasáde musia schváliť pamiatkari,“ tvrdí hovorca miestneho úradu Bratislava – Staré mesto Tomáš Halán. Súhlas obchodník nepotrebuje, ak sa sťahuje do starej prevádzky. Tak to bolo aj v prípade predajne Moja Samoška na Lermontovovej ulici v Bratislave, ktorá nahradila potraviny Dona.
Na podmienky navyše môže naraziť obchodník, ak chce otvoriť predajňu v budove, ktorá patrí cirkvi, čo bol prípad Billy v centre Bratislavy. Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Jozef Kováčik povedal, že nemajú všeobecné podmienky na prenájom. Závisia od konkrétnej rehole.
(zz)