BRATISLAVA. V súčasnosti trvá príprava trás vlakov nákladnej dopravy na základe už ustálenej polohy osobných vlakov.
Samosprávne kraje preposlali ministerstvu dovedna 208 pripomienok a ďalších pätnásť bolo doručených priamo na sekretariát ministra.
"Usilovali sme sa vyhovieť všetkým pripomienkam, ktoré mali vecný charakter, nezvyšovali nároky na objem objednávanej osobnej železničnej dopravy a nerozbíjali nastavený systém prípojov medzi vlakmi. Podarilo sa to približne v tretine prípadov," informoval v pondelok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Pripomienky regiónov sa podľa rezortu týkali rôznych tém. Žiadali posun časových polôh konkrétnych vlakov, najmä v prípade dochádzky do a zo zamestnania alebo škôl, ale aj napríklad v záujme prispôsobenia príchodov vlakov k odchodom liniek mestskej hromadnej dopravy. Výhrady mali aj k chýbajúcim prípojom medzi vlakmi, zmenám v organizácii rýchlikovej dopravy, najmä zastavovania rýchlikov na staniciach a zastávkach nad rámec ponuky grafikonu a úprav v trasách rýchlikov. Pripomienky sa vzťahovali aj k rušeniu vlakových spojov na najmenej efektívnych tratiach.
Ministerstvo dopravy uznalo, že upozornenia na chýbajúce prípoje a časové polohy vlakov boli v mnohých prípadoch opodstatnené a často sa im dalo vyhovieť. "Pokiaľ však nešlo napríklad o konkrétnu systémovú minútu príchodu alebo odchodu osobných vlakov do alebo z väčšieho sídla, ktoré boli uložené do taktu. Len pomerne zriedka sa dalo vyhovieť požiadavkám na zastavovanie rýchlikov nad rámec ponuky návrhu grafikonu," uviedol Kóňa.
Aj rýchliky totiž boli uložené do taktu, ktorý vyžaduje, aby jazda rovnakého druhu vlaku na rovnakej trati mala rovnaký priebeh. Súvisí to s optimalizovaným využitím jestvujúcej železničnej infraštruktúry.
"Námietky voči rušeniu osobnej dopravy na najmenej efektívnych tratiach mali viac-menej sentimentálny charakter, respektíve vyplývali z úsilia samospráv udržať si doterajší objem vlakových výkonov na území kraja," dodal Kóňa. To však podľa neho nie je možné, najmä pre striktný limit objemu výkonov financovateľných zo štátneho rozpočtu, ako i zmeny v organizácii verejnej dopravy. Napríklad, v Bratislavskom samosprávnom kraji sa predpokladá zavedenie integrovaného dopravného systému.
Ministerstvo dopravy navrhuje zrušiť osobnú vlakovú dopravu na úsekoch Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Lipany - Plaveč, Prievidza - Nitrianske Pravno, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica a Jesenské - Turňa nad Bodvou. Dôvodom je podľa rezortu malý záujem ľudí o využívanie vlakov na uvedených tratiach. Posilnené majú byť osobné vlaky v úsekoch Bratislava - Šaľa, Bratislava - Malacky, Bratislava - Leopoldov, Nálepkovo - Margecany, Poprad-Tatry - Kežmarok, Humenné - Medzilaborce, Humenné - Stakčín, Zvolen - Lučenec, Lučenec - Utekáč, Banská Bystrica - Brezno, Jesenské - Tisovec a Žilina - Rajec. Vlakové spoje majú byť oslabené v úsekoch Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom, Štúrovo - Čata - Levice, Liptovský Hrádok - Poprad-Tatry, Turňa nad Bodvou - Barca, Stará Ľubovňa - Plaveč, Kežmarok - Stará Ľubovňa, Žilina - Čadca. Ministerstvo dopravy navrhlo zmeny aj na základe štúdie využitia regionálnych vlakov, ktorú vypracoval Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline.
V tomto roku si štát u Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. objednal dopravné výkony v objeme 29,35 mil. vlakokilometrov. Štátny príspevok na výkony vo verejnom záujme je 199,34 mil. eur, čo je v priemere 6,79 eura na jeden kilometer. Ministerstvo dopravy má štátnemu dopravcovi uhradiť v budúcom roku na verejnú osobnú prepravu 197,85 mil. eur. Za tieto peniaze si chce objednať výkony vo verejnom záujme v objeme približne 29,05 mil. vlakokilometrov. Jeden kilometer tak vyjde štát priemerne na 6,81 eura.