Regulácia esemeskových hier či krížovkárskych súťaží má chrániť ľudí. Spôsob ochrany kritizuje aj minister hospodárstva.
BRATISLAVA. Za meškajúcu výhru z krížovkárskej súťaže má jej usporiadateľovi hroziť pokuta. Súťaže, ktorými sa chcú propagovať automobily či obchodné siete, navrhuje ministerstvo financií zaradiť medzi hazardné hry.
Ich podmienky by sa regulovali podobne ako pri pokri. Ten je zo zákona najmenej regulovaným druhom hazardu.
Súťaž by museli obchodníci alebo médiá nahlasovať daniarom, platiť z nej odvod a ministerstvu by aj skladali zábezpeku. Napríklad za súťaž o päť áut po deväťtisíc eur by to bolo vyše 13-tisíc eur.
Meškajúce výhry či neférový postup organizátora by mohli preverovať daniari.
Usporiadatelia: Absurdné
Nová regulácia
Ako má vyzerať
Štát vydá všeobecnú licenciu na propagačné hry, kde určí základné pravidlá hrania, žrebovania,organizátori, ktorí robia súťaže pravidelne, si musia dať zapísať aktivitu do Obchodného registra,organizátor pred začiatkom súťaže oznámi daniarom herný plán súťaže a zaplatí správny poplatok 35 eur,ministerstvu zloží zálohu podľa hodnoty cien,meškanie či nevyplatenie výhier preverujú daniari .
Minister financií Peter Kažimír si týmto návrhom pohneval veľké médiá aj najväčších zadávateľov reklamy na Slovensku.
„Účastník propagačnej hry sa nijakým spôsobom nespráva hazardne,“ argumentuje Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych spoločností, ktorej členmi sú aj Markíza, Joj, ale aj najpočúvanejšie rádio Expres.
Asociácia považuje zaradenie reklamných hier medzi hazard za ich znevažovanie: „Degraduje ich to medzi extravagantné, ak nie nežiaduce reklamné nástroje.“
S tým súhlasí aj Rada pre reklamu, v ktorej sedia napríklad zástupcovia Coca-Coly, Henkelu, Orangeu či Telekomu. Len poslední traja dali podľa agentúry TNS vlani na reklamu podľa cenníkových cien sto miliónov eur.
Proti návrhu protestujú aj zamestnávatelia, značkoví výrobcovia, poľnohospodárska komora a potravinári.
Na ich stranu sa postavilo ministerstvo hospodárstva, ktoré riadi nestraník Tomáš Malatinský. „Propagačná súťaž nemá znaky hazardu, patrí medzi štandardné marketingové nástroje,“ tvrdí.
Viac ochrany, menej hier?
Kažimír podľa asociácie rieši problém, ktorý neexistuje. Reklamné súťaže podľa asociácie nekritizujú spotrebitelia ani úrady.
Zlepšenie ochrany spotrebiteľov je oficiálny dôvod, pre ktorý chce rezort financií zaradiť reklamné súťaže medzi hazardné hry. Ministerstvu chýbajú napríklad jednotné pravidlá ich organizovania.
Na problémy s esemeskovými či krížovkárskymi súťažami sa v minulosti ľudia sťažovali aj cez službu Sťažnosti.sme.sk.
Išlo najmä o meškajúce výhry, no zväčša od malých obchodov. Medzi hriešnikmi boli aj denník SME či komerčné rádio.
Tieto sťažnosti dnes nikto špeciálne nerieši, súťažiaci sa výhry môžu domáhať len cez súd. Prípad súťaže s cenou rádovo v tisíckach eur, ktorej výplata alebo odovzdanie by meškali, nie je známy.
Keď návrh prejde, podľa jeho kritikov sa počet súťaží pre spotrebiteľov zníži. „Áno, administratívna náročnosť by za to pravdepodobne nestála,“ hovorí Peter Mačinga, člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press, ktoré vydáva SME.
„Výrazným spôsobom to obmedzí počet súťaží a neprimerane skomplikuje ich organizovanie,“ vraví zasa Peter Sklenář z Tesca.
Ministerstvo takýto argument odmieta. Odkazuje, že v rokoch 2000 až 2005 boli propagačné súťaže regulované. Väčšie reklamné súťaže regulujú napríklad v Česku, výnimku majú hry o ceny, ktorých hodnota je nižšia ako 20-tisíc českých korún.
Či ministerstvo novú úpravu zo zákona vypustí, zatiaľ nekomentuje.
Daň zaplatia firmy
Smer takisto chce, aby organizátori súťaží platili do rozpočtu päťpercentný odvod z hodnoty výhry.
Ministerstvo tvrdí, že výherca by potom už nemusel platiť špeciálnu daň. O sadzbe je ochotné debatovať.
Obmedziť hazard má byť zložitejšie
Vyhnať hazard bude pre obce ťažšie, herniam musia dobehnúť päťročné licencie.
1. Zákaz automatov
Samosprávy budú môcť zakázať na svojom území všetky druhy hazardu alebo žiadny. Výnimkou budú lotérie Tiposu alebo stávky. Zákaz nebude platiť na existujúce herne, ktoré budú fungovať až do vypršania päťročnej licencie.
Smer tak rieši pochybnosti o ústavnosti novely z dielne KDH, vďaka ktorej môžu obce už rok obmedzovať hazard.
Samosprávy tým získali do rúk nástroj, ktorým môžu obmedzovať podnikateľov, ktorí legálnym spôsobom získali licencie na celé územie Slovenska. Prokuratúra zvažuje, že sa preto obráti na Ústavný súd.
2. Prídu obce o výsadu?
O právo obmedziť hazard môžu obce a mestá úplne prísť, žiada to Generálna prokuratúra.
Ministerstvo zatiaľ nekomentuje, ako s touto pripomienkou naloží.
Jej prijatie by pre samosprávy znamenalo, že už nebudú môcť zakázať hazard a obmedziť by ho mohol len parlament celoštátne.
3. Štát o reklamu nepríde
Od 1. januára 2013 nemajú kasína a herne lákať zákazníkov na pútače s aktuálnym jackpotom.
Reklamu na kasína, automaty či videohry si nebudú môcť zaplatiť ani v televízii, rádiu či na spravodajských weboch.
Takáto úprava nemá platiť pre štátny Tipos, ktorý bude môcť naďalej lákať na jackpot číselných lotérií aj cez médiá.
4. Preverenie Bruselom
Keď pravidlá hazardu novelizovala Radičovej vláda, minister financií Ivan Mikloš opakovane neposlal novelu na schválenie Európskej komisii.
Zmeny v hazarde, ktoré Brusel neuvidí vopred, sú podľa Súdneho dvora Európskej únie neplatné.
Smer chce preto Bruselu poslať celý zákon, aby euroúradníci preverili aj zmeny z čias Radičovej vlády.