SME

Päť mýtov o slovenských potravinách

Argumenty v prospech slovenských producentov potravín sú skôr mýtmi ako faktmi

Na podporu slovenských potravín vedú záujmové združenia aj s podporou štátu kampane. V prospech domácich producentov navrhlo ministerstvo pôdohospodárstva zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch. No opodstatnenosť ich snažení je do značnej miery podporovaná tvrdeniami, ktoré sú skôr mýtmi ako faktmi.

1. Ľudia chcú slovenské potraviny

Aktuálny prieskum GfK hovorí, že viac ako štyri pätiny domácich spotrebiteľov chcú kupovať slovenské potraviny a polovica je ochotná si za ne aj priplatiť. Medzi tým, čo ľudia hovoria v prieskume, a tým čo naozaj nakupujú, však môže byť rozdiel.

SkryťVypnúť reklamu

„Ľudia majú nakupovanie zautomatizované rovnako ako zaväzovanie šnúrok, odomykanie dverí, alebo každodennú cestu autom do práce,“ hovorí Marián Timoracký, marketingový konzultant United Consultants.

Pýtať sa spotrebiteľov na to, podľa čoho sa v obchode rozhodujú, je podľa neho ako žiadať od nich, aby „opísali, ako si zaväzujú šnúrky na topánkach“.

Prieskum nemusí ukazovať realitu, aj keby bolo nakupovanie prísne racionálnou činnosťou. Pri krúžkovaní v dotazníku nemusia ľudia za svoje rozhodnutie aj zaplatiť. Vhodný mix ceny a kvality potom podľa analytika INESS Juraja Karpiša nájdu v realite často skôr u zahraničných produktov.

2. Slovenské potraviny miznú z trhu

GfK v júni namerala aj to, že slovenské tovary tvoria necelú polovicu ponuky v predajniach potravín (46 percent). Zastúpenie slovenskej slaniny, šunky, čokolády či syrov v našich obchodoch sa medziročne prepadlo približne o pätinu.

SkryťVypnúť reklamu

Aby anketári agentúry určili, čo je slovenský výrobok, snažili sa napodobniť kupujúceho, ktorý systematicky hľadá slovenský výrobok. Tvrdia, že si všímali krajinu pôvodu, výrobcu, nápis „Vyrobené na Slovensku“, logá slovenskej kvality.

Ak to nestačilo, pozreli sa na EAN kód. Taký postup zaručoval, že napríklad ľadový šalát pestovaný u nás, no balený v Rakúsku, zarátali ako slovenský výrobok.

Ak o počte slovenských výrobkov hovoria reťazce, vyzerá to inak, vtedy množstvo slovenských potravín stúpa. Kaufland hovorí medziročne o dvojmiestnom percentuálnom náraste.

Lidl hlási oproti vlaňajšku nárast o polovicu. Billa a Tesco tvrdia, že dva z troch výrobkov na ich pultoch sú slovenské.

COOP Jednota, ktorá tiež vykazuje zvyšovanie počtu slovenských výrobkov a momentálne ich má tri štvrtiny ponuky. Ich podiel merala podľa EAN kódu.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne Tesco, ktoré vysvetľuje, že od počtu výrobkov so slovenským EAN kódom 858 odpočítava tie, ktoré sa u nás mohli len baliť alebo upravovať. Od banánov, citrusov, kávy, ryže či morských rýb napokon spotrebiteľ neočakáva, že budú rýdzo slovenské.

490-med12.jpg

Problém s definíciou slovenského výrobku môže byť komplikovanejší. Je slovenským výrobkom Coca-Cola vyrobená v slovenskom závode spoločnosti v Lúke, no bez slovenského EAN kódu?

Viac slovenská je Kofola, ktorá sa plní v Rajeckej Lesnej, no na fľaši má český EAN kód 859? Treba považovať za slovenský výrobok Šofocolu, ktorá sa vyrába v Dobrej Vode a Širokom, no mnoho spotrebiteľov ju považuje len za napodobeninu tradičnej Kofoly?

Podobný paradox vidno pri čokoláde Milka, ktorá sa vyrába aj u nás, no kód má zahraničný a niektorí spotrebitelia ju považujú za typický dovozový výrobok.

SkryťVypnúť reklamu

„Spotrebiteľ vníma slovenskosť veľmi povrchne,“ hovorí Timoracký. Orientuje sa podľa farby a dizajnu obalu, značky, ktorej dôveruje, odporúčania známych či ceny.

Za slovenské považuje zákazník podľa neho tradičné, známe značky ako Rajo, Zlatý bažant, Vinea, Figaro. Tie sú síce lokálne značky, no vlastnia ich nadnárodné spoločnosti, dodáva.

Naopak, hovorí, že značky ako Fresko, Dela créme, Nattié alebo Paneer, hoci sa vyrábajú u nás, by málokto považoval za slovenské výrobky.

3. Slovenské potraviny sú kvalitnejšie

Zástancovia domácich potravín argumentujú v ich prospech vyššou kvalitou, no ich tvrdenie nemožno potvrdiť ani vyvrátiť žiadnymi faktmi. Nielen preto, že nie jasné ani to, čo presne slovenský výrobok je, ale najmä preto, že žiadne plošné porovnanie kvality potravín neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

Viera vo vyššiu kvalitu domácej produkcie je skôr vec tradície a nie je len slovenskou záležitosťou. „Ľudia veria v kvalitu slovenských potravín, hovoria si, že sú vyrobené tunajšími ľuďmi tu, pre našincov. Veria, že nikto by si hádam nedovolil pridávať do potravín určených obyvateľov Slovenska nejaké zdraviu škodlivé látky, aby nás otrávil,“ vysvetľuje analytik Timoracký.

S tým podľa neho súvisí aj presvedčenie spotrebiteľa, že domáci rovná sa čerstvý. „Hovoríme si, že domáce potraviny sú odtiaľto, nemusia toľko cestovať loďou či kamiónmi,“ dodal.

V realite môže byť aj to úplne inak. Ak napríklad Bratislavčan hľadá potraviny dopestované čo najbližšie od jeho domova, mal by ich skôr hľadať u rakúskeho, maďarského či moravského farmára ako u producentov zo stredného či východného Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Spojenie slovenský a kvalitný podporuje aj marketing s cieľom oslabiť rozhodovanie podľa najnižšej ceny. „Predajcovia a producenti tak chcú upozorniť zákazníka na to, že za rovnaké peniaze dostane reálne viac a vyššiu hodnotu,“ hovorí analytik ČSOB Marek Gábriš. O kvalite našich potravín ako návodu na nákupy sa podľa neho hovorí len posledné dva roky.

No pri konečnom rozhodnutí zaváži hlavne cena. „Ľudia boli desaťročia zvyknutí, že všade dostanú rovnakú alebo veľmi podobnú kvalitu,“ dodáva Gábriš. To sa však za posledné desaťročia mení, dodáva, no nájdenie kvality za primeranú cenu bude trvať ešte nejaký čas.

4. Reťazce uprednostňujú zahraničné potraviny

Tento argument slovenských výrobcov ignoruje to, že rozhodujúci vplyv na ponuku obchodov majú zákazníci. „Akokoľvek spotrebiteľ proklamuje, že kupuje slovenské výrobky, keď príde k regálu, rozhodne sa podľa ceny,“ hovorí analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Domáci výrobcovia nedokážu podľa neho konkurovať výrobkom z dovozu pre vysoké náklady na suroviny a výrobu. Obchodník musí pri výbere dodávateľa zvážiť aj jeho výrobné možnosti, teda koľko tovaru je schopný dodať. V tom môžu mať veľkí zahraniční dodávatelia na každom trhu navrch oproti menším domácim výrobcom.

Predstava, že zahraničné reťazce zámerne uprednostňujú zahraničných dodávateľov potravín, vyplýva aj z praxe prichádzajúcich nových sietí. Každý obchodník si v prvej chvíli prináša svojich overených dodávateľov, no čím viac sa na trhu zorientuje, tým viac siaha po domácich značkách. Najviditeľnejší je tento príbeh na slovenskej expanzii reťazca Lidl.

5. Kto kupuje slovenské potraviny, pomáha našej ekonomike

Producenti slovenských potravín podporujú svoje výrobky aj varovaním, že väčší podiel zahraničných potravín je ohrozením domácej ekonomiky. Vychádzajú z toho, že ak slovenské potraviny neuspejú, skrachuje poľnohospodárska prvovýroba aj spracovatelia a spolu s nimi príde krajina o pracovné miesta.

SkryťVypnúť reklamu

V mnohých prípadoch to môže byť pravda, hoci krajina má prínos aj z predaja zahraničných výrobkov. Spotrebiteľ aj pri nich platí DPH a súčasťou slovenskej ekonomiky je aj celý reťazec, ktorý prináša dovezené potraviny na pulty na Slovensku.

V každom prípade, ak spotrebitelia uprednostňujú zahraničný tovar, zužuje sa priestor slovenským firmám. „Musia tak hľadať odbytištia v zahraničí. A ak ani tam nie sú úspešné, neostáva im nič iné, len znížiť produkciu, zmraziť platy či prepúšťať, hovorí analytička Poštovej banky Eva Sadovská.

Ani takýto vývoj nemusí mať pre domácu ekonomiku nutne tragické následky. „Pred sto rokmi sme väčšinu vlastnej produkcie vyrobili v rámci hraníc. Dnešná životná úroveň je napriek poklesu domácej produkcie podstatne vyššia,“ vysvetľuje Radovan Ďurana, analytik inštitútu INESS.

SkryťVypnúť reklamu

Dočasný pokles zamestnanosti nastáva podľa neho pri každom obmedzení toho-ktorého sektora. „Uvoľnený ľudský kapitál sa môže neskôr zamestnať inde,“ hovorí. Príkladom je kolaps strojárskej výroby či textilu a obuvníctva na Slovensku a to, že v konečnom dôsledku má Slovensko plusovú bilanciu zahraničného obchodu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 060
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 095
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 011
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 004
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 469
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 080
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 540
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 415
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 661
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 465
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 9 007
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 717
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 171
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 541
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 267
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Digitálne banky sú na vzostupe.


78
Logo General Motors na budove v Detroite.

Koncern reaguje na predpokladaný menší dopyt a obchodné prostredie.


TASR
Nácvik vojenskej prehliadky na Červenom námestí pri Kremli.

Priemysel sa v prvom kvartáli spomalil viac ako päťnásobne.


SITA 7
Donald Trump

Medzi priority patrí odstrašenie Číny v indo-pacifickom regióne.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 415
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 661
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 465
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 9 007
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 717
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 171
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 541
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 267
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu