Minister vnútra Robert Kaliňák chce zaviesť povinné referencie. Aliancia Fairplay upozorňuje, že sa proti nim nedá brániť.
BRATISLAVA. Ak firma dodá na budúci rok štátu tovar či služby neskôr, ako mala, na webe s referenciami získa od úradníkov menej bodov. Nebude záležať na tom, či meškanie spôsobila táto firma, alebo inštitúcia, ktorá si tovar či služby od nej objednala.
Ak bude v úrade chýbať človek, ktorý mal tovar prebrať, doplatí na to firma horším hodnotením. „Viem si predstaviť situácie, keď štátna inštitúcia bude zodpovedná za problémy, ale ako darebák vyznie dodávateľ,“ vraví Peter Kunder z Aliancie Fair-play.
Referencie
Ako by mali fungovať
V zozname referencií má byť potvrdenie o dodaní tovaru či služieb vrátane ceny a stručného opisu zákazky.
Podnikatelia získajú za zákazku aj známku a hodnotenie kvality.
Známka bude od nula do sto, bude ju prideľovať systém podľa hodnotenia jednotlivých kritérií, ktoré vyplnia úradníci.
Web s referenciami od úradníkov chce zaviesť od januára minister vnútra Robert Kaliňák v novele zákona o verejnom obstarávaní.
Referencie môžu ovplyvniť, či si úrad záujemcu vyberie, alebo nie. Pri zlých referenciách môže dostať firma zákaz zúčastňovať sa na tendroch.
Firma bude slabšia
Referencie považuje Kunder za dobrý nápad, ale treba dohliadnuť na to, aby sa nezneužívali na podporu blízkych firiem. Hlavní konkurenti firiem, ktoré by preferoval úradník či strana, by totiž mohli dostávať zlé referencie.
Firmy sa proti referenciám nemajú ako brániť, tvrdí Kunder. „Dúfam, že vecná diskusia prinesie zmenu a do vlády sa návrh s týmto nedostatkom nedostane,“ dodal.
Podnikateľ by mal mať podľa neho právo žiadať opravu, doplnenie informácie, alebo na to, aby o námietke rozhodol nezávislý orgán, prípadne súd. „Diskutovať sa dá aj o tom, či by nemal mať priestor pri negatívnej referencii aj na vlastné vyjadrenie,“ dodal.
Obavy z nového systému referencií má aj Skanska.
„Do hodnotenia by sa mohli premietnuť všetky spory medzi zmluvnými stranami. Objednávateľ by to v hodnotení zhotoviteľovi „spočítal“ bez objektívneho rozhodcu, čo by narušilo rovnosť zmluvných strán,“ tvrdí generálna riaditeľka Magdaléna Dobišová.
Brániť sa môžu pri zákaze
Ministerstvo vnútra s tým nesúhlasí. Tvrdí, že firma sa bude môcť brániť, ak by referencia mala byť dôvodom na zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.
„Zákaz bude uložený v riadnom správnom konaní, kde sa dodávateľ bude môcť vyjadriť aj k referencii. Bude môcť prípadne preukázať, že jej obsah nie je v súlade so skutočnosťou,“ hovorí Alena Koišová z ministerstva. Dodala, že sa bude môcť brániť rovnako, ako sa bráni proti uloženiu pokuty.
Ak však nebude referencia rozhodovať, či sa firma bude môcť ďalej zapájať do tendrov, nebude sa proti nej môcť brániť. Dnes sa referencie nazývajú dôkaz o plnení. „Ani dnes nie je možné namietať proti obsahu dôkazu o plnení a zároveň nie je ani verejne prístupný,“ hovorí Koišová.
Ministerstvo preto navrhuje, aby referencie mali presnú formu a obsah. Majú byť povinné a verejné. „Tak sa dostane pod verejnú kontrolu aj to, ako kvalitne dodávateľ plní,“ hovorí Koišová.
Len nepokaziť vzťahy
Po zavedení referencií vznikne nový biznis pre úradníkov, upozornil šéf Transparency International Gabriel Šípoš. „Objavia sa korupčné tlaky - kupovať si dobrú referenciu, aby som sa náhodou nedostal na čierny zoznam firiem,“ hovorí.
Toho sa obáva aj Skanska. „Je tu aj riziko nového produktu na korupciu: zaplať a dostaneš dobrú referenciu, neplatíš, dostaneš zlú referenciu,“ hovorí Dobišová.
Dá sa to však podľa Šípoša vyriešiť veľkým počtom referencií. Ak bude mať niekto vysoké percento negatívnych referencií, budú sa ťažko spochybňovať. Efekt z referencií preto očakáva až po viacerých rokoch, keď ich počet pri jednej firme dostatočne narastie.
Rizikom je, že sa referencie môžu stať formalitou a rozdiely v hodnotení budú minimálne. „Predsa len, sú tam vzťahy na dlhšie aj po dodávke, radšej si ich nepokaziť. Nehovoriac o kamarátskych firmách,“ hovorí Šípoš.
Môžu sa tiež objaviť špekulácie so zakladaním nových firiem, ak budú na staré firmy zlé referencie, dodal Šípoš.
Ako by sa mali zmeniť verejné súťaže
Ministerstvo vnútra chce na budúci rok veľkú zmenu zákona o verejnom obstarávaní.
1. Aukčný web
Úrady by mali od 1. júna budúceho roku kupovať drobné tovary a služby menšieho rozsahu nad päťtisíc eur cez elektronické trhovisko, teda štátny internetový aukčný systém.
Štát či samospráva si cez web predbežne vyberú najvýhodnejšiu z aspoň troch ponúk. Konkurenti majú mať potom aspoň dve hodiny, aby túto ponuku dorovnali alebo prebili.
Zverejňovanie ponúk na trhovisku bude podmienené papierovou registráciou firmy na ministerstve vnútra, čo má podľa návrhu zákona prebehnúť „bezodkladne“. Na prihlasovanie do systému dostanú firmy grid kartu, aká sa používa pri prihlasovaní do internet bankingu.
Zaregistrovaný podnikateľ bude môcť ponuku na svoje výrobky alebo služby zverejniť kedykoľvek, web umožní zverejniť aj ponuku konzorcia podnikateľov. Podnikateľom bude chodiť emailom avízo, čo štát práve žiada.
Na trhovisku budú archivované kontrakty, ktoré boli cez web uzatvorené.
2. Zákaz dodatkov
Cez dodatky nebude možné podstatným spôsobom meniť predmet zákazky či zvyšovať ich cenu. Zakázané majú byť aj dodatky pridávajúce do zmlúv podmienky, ktoré by v čase prebiehajúcej súťaže ovplyvnili počet uchádzačov o zákazku.
Keby však nastali okolnosti, „ktoré nebolo možné rozumne predpokladať pri podpise zmluvy“, môže dodávateľ požiadať súd, aby rozhodol, či sa naozaj okolnosti kontraktu zmenili natoľko, že je potrebný podpis dodatku.
Smer však v návrhu novely zákona nerieši, podľa čoho budú o dodatkoch súdy rozhodovať, dnes platný súdny poriadok takéto konania nepozná.
3. Strategické zákazky
Zákazky nad desať miliónov eur, ktorých parametre či presnú hodnotu nemožno určiť a slúžia na zabezpečenie dôležitého verejného záujmu, bude možné prideliť osobitným postupom.
4. Ceny môžu len klesnúť
Hodnota rámcových kontraktov sa má znižovať podľa vývoja trhových cien.
Adam Valček, Veronika Folentová