BRATISLAVA. Zákazníci Skylinku, ktorí si kupovali dekódovaciu kartu spolu so satelitným prijímačom a nechcú platiť za službu 1,20 eura mesačne, môžu žiadať od predajcu satelitnej techniky vrátenie peňazí za prijímač aj dekódovaciu kartu.
Takéto odporúčanie dalo ministerstvo hospodárstva zákazníkovi Skylinku, ktorý sa sťažoval na náhle spoplatnenie služby.
Satelitný prijímač bol totiž podmienkou na využívanie služieb Skylinku, argumentuje odbor ochrany spotrebiteľa ministerstva hospodárstva.
Zrušíte obe zmluvy
Úradníci sa odvolávajú na Občiansky zákonník. Podľa neho zmluva so Skylinkom a zmluva na kúpu prijímača sú vzájomne súvisiace kontrakty. „Zánik jednej spôsobuje zánik ostatných závislých zmlúv,“ tvrdia.
Takýto postup platí len na zákazníkov, ktorí získali kartu so satelitným prijímačom. V ideálnom prípadne vrátia zariadenie s kartou predajcovi a ten im vráti sumu, ktorú zaplatili.
Šéf košického Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňak síce ministerstvu dáva za pravdu, no je skeptický v tom, či ľudia s vrátením karty uspejú. „Predajca je tretí subjekt, ktorý nemusí rešpektovať takýto výklad zákona,“ vraví Antoňák.
Ministerstvo v takých prípadoch odporúča mimosúdnu dohodu či žalobu.
Antoňák upozorňuje aj na praktické problémy takéhoto vrátenia: „Niektorí predajcovia satelitnej techniky mohli zaniknúť."
Úradníci v liste upozornili, že ich názor je nezáväzný. Oficiálne stanovisko má rezort poskytnúť v utorok.
Odporcov vypnú
U nás a v Česku má Skylink asi 1,7 milióna aktívnych zákazníkov. Ďalších 700-tisíc klientov využíva sesterskú kartu CS Link.
Slovenská obchodná inšpekcia minulý týždeň zistila, že časť zákazníkov by poplatok platiť nemala.
Obchodné podmienky služby medzi 1. marcom 2008 a 1. októbrom 2008 totiž nevyhradzovali zmenu cenníka.
Majitelia Skylinku zistenie nepopreli. Napriek tomu od zákazníkov žiadajú súhlas s novým poplatkom. S tými, ktorí poplatok neakceptujú, Skylink zmluvu zruší.