Švédska nábytkárska firma preškoľuje fotografov za grafikov. Chce ušetriť na nákladnom aranžovaní spální, kuchýň či obývačiek. Grafici sú pre ňu budúcnosťou fotografie.
ALMHULT, BRATISLAVA. Ak si prelistujete nový katalóg švédskeho výrobcu nábytku IKEA na rok 2013 zrejme si ani nevšimnete, že niektoré strany sa od ostatných výrazne líšia. Fotografie neboli robené fotografom, ale 3D grafikom.
„3D grafiku nám predstavili vo Švédsku minulý rok. Od 14. augusta, kedy je nový katalóg v distribúcii, boli niektoré strany robené touto inovatívnou formou. Rozdiel nie je prakticky viditeľný,“ povedala pre SME.sk hovorkyňa IKEA Jana Hrubcová.
Náklady na marketing treba znížiť
Dôvod prechodu z ateliérov do grafických štúdii vysvetľuje úsporou času a nákladov. The Wall Street Jounal tvrdí, že až dve tretiny rozpočtu na marketing smerovalo do dekorovania spálni, obývačiek a kuchýň, ktoré sa snažil fotograf detailne zachytiť. Do katalógu sa tak dostali precízne fotografie s dokonalým svetlom. Cieľom je u nakupujúcich vyvolať pocit domova a zvýšiť tak nákupný apetít.
Klasické fotografie sa teraz snaží IKEA potlačiť na úkor lacnejšej 3D grafiky. „Je to rozumná cesta, ako ušetriť náklady. Nemusíme vyhodiť kuchyňu po fotografovaní ihneď do koša,“ vysvetľuje pre denník Anneli Sjogrenová, ktorá šéfuje fotografom nábytkárskej firmy.
Namiesto toho vzniká kuchyňa na obrazovke počítača. Grafici môžu s farbami kuchyne manipulovať ľubovoľne a detailne ich naaranžovať. V niektorých krajinách je pre skriňu obľúbenejšia tmavá farba, inde svetlá. Kým grafik dokáže ich farbu vymeniť v priebehu niekoľkých sekúnd, pri reálnom fotografovaní to trvá desiatky minút a použitia dvoch ďalších ľudí.
Stovky zamestnancov
„Sme obmedzení štyrmi stenami. Kuchyňa má byť postavená za jeden až dva týždne, následne rozložená, aby sme mali kam postaviť spálňu. Všetko beží ako hodinky,“ vysvetľuje dennú rutinu Sjogrenová. Kuchyňa pre Američanov má zvyčajne tmavšie farby. „Ak chceme predať kuchyne do Japonska alebo v Švédsku, sú preferované svetlejšie farby dreva,“ tvrdí.
Štúdio v švédskom Almhulte má 8700 metrov štvorcových, zamestnáva takmer 300 fotografov, stolárov, interiérových dizajnérov, ktorí na plný úväzok pracujú mesiace na 324 stranovom katalógu.
3D grafika nemá priniesť IKEA len úsporu, ale podporiť aj jej tvrdý cenový marketing. Spoločnosť ponúka už desaťročie každý rok svoje výrobky o dve až tri percentá lacnejšie ako rok predtým. Aby firma neprepúšťala, spolupracuje s grafickou školou, kde sa majú súčasní fotografi rekvalifikovať na plnohodnotných grafikov.
3D vizuál - WSJ.com