SME

IKEA mení fotografie za dokonalé pixely

Švédska nábytkárska firma preškoľuje fotografov za grafikov. Chce ušetriť na nákladnom aranžovaní spálni, kuchýň či obývačiek. Grafici sú pre ňu budúcnosťou fotografie.

Švédska nábytkárska firma preškoľuje fotografov za grafikov. Chce ušetriť na nákladnom aranžovaní spální, kuchýň či obývačiek. Grafici sú pre ňu budúcnosťou fotografie.

ALMHULT, BRATISLAVA. Ak si prelistujete nový katalóg švédskeho výrobcu nábytku IKEA na rok 2013 zrejme si ani nevšimnete, že niektoré strany sa od ostatných výrazne líšia. Fotografie neboli robené fotografom, ale 3D grafikom.

„3D grafiku nám predstavili vo Švédsku minulý rok. Od 14. augusta, kedy je nový katalóg v distribúcii, boli niektoré strany robené touto inovatívnou formou. Rozdiel nie je prakticky viditeľný,“ povedala pre SME.sk hovorkyňa IKEA Jana Hrubcová.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na marketing treba znížiť

Dôvod prechodu z ateliérov do grafických štúdii vysvetľuje úsporou času a nákladov. The Wall Street Jounal tvrdí, že až dve tretiny rozpočtu na marketing smerovalo do dekorovania spálni, obývačiek a kuchýň, ktoré sa snažil fotograf detailne zachytiť. Do katalógu sa tak dostali precízne fotografie s dokonalým svetlom. Cieľom je u nakupujúcich vyvolať pocit domova a zvýšiť tak nákupný apetít.

Klasické fotografie sa teraz snaží IKEA potlačiť na úkor lacnejšej 3D grafiky. „Je to rozumná cesta, ako ušetriť náklady. Nemusíme vyhodiť kuchyňu po fotografovaní ihneď do koša,“ vysvetľuje pre denník Anneli Sjogrenová, ktorá šéfuje fotografom nábytkárskej firmy.

Namiesto toho vzniká kuchyňa na obrazovke počítača. Grafici môžu s farbami kuchyne manipulovať ľubovoľne a detailne ich naaranžovať. V niektorých krajinách je pre skriňu obľúbenejšia tmavá farba, inde svetlá. Kým grafik dokáže ich farbu vymeniť v priebehu niekoľkých sekúnd, pri reálnom fotografovaní to trvá desiatky minút a použitia dvoch ďalších ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Stovky zamestnancov

„Sme obmedzení štyrmi stenami. Kuchyňa má byť postavená za jeden až dva týždne, následne rozložená, aby sme mali kam postaviť spálňu. Všetko beží ako hodinky,“ vysvetľuje dennú rutinu Sjogrenová. Kuchyňa pre Američanov má zvyčajne tmavšie farby. „Ak chceme predať kuchyne do Japonska alebo v Švédsku, sú preferované svetlejšie farby dreva,“ tvrdí.

Štúdio v švédskom Almhulte má 8700 metrov štvorcových, zamestnáva takmer 300 fotografov, stolárov, interiérových dizajnérov, ktorí na plný úväzok pracujú mesiace na 324 stranovom katalógu.

3D grafika nemá priniesť IKEA len úsporu, ale podporiť aj jej tvrdý cenový marketing. Spoločnosť ponúka už desaťročie každý rok svoje výrobky o dve až tri percentá lacnejšie ako rok predtým. Aby firma neprepúšťala, spolupracuje s grafickou školou, kde sa majú súčasní fotografi rekvalifikovať na plnohodnotných grafikov.

SkryťVypnúť reklamu

ikea_res_res.jpg

3D vizuál - WSJ.com

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Chcela v Prešove dobrú kávu. Dnes praží pre desiatky kaviarní
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  7. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  8. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 16 100
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 4 941
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 145
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 803
  5. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 064
  6. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 801
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 563
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister školstva Tomáš Drucker.

​​​​​​​Potrebujeme zmenu filozofie, nový zákon o vysokých školách však len upevňuje zlé princípy.


9
Thymen Arensman počas 14. etapy na Tour de France 2025.

Pogačar a Vingegaard doplnili pódium.


a 1 ďalší 1
Keksy Marína sa v predajniach objavili po druhej svetovej vojne.

Sušienky sa dodnes vyrábajú v Piešťanoch.


28
Michael Kocáb.

Skepsou netrpí, občas ho hnevá presila.


Ján Janočko 51

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Krajina dúfa, že bude profitovať z dovolenkárov, ktorí vyhľadávajú o niečo chladnejšie destinácie.


TASR
Ľudia prechádzajú popred budovu newyorskej burzy.

Trumpove kroky však zhoršujú náladu na trhu.


TASR
Sklad koncernu Thyssenkrupp v Duisburgu

Tento vývoj však nevyhovuje ani čínskej vláde.


TASR
Ilustračná fotografia.

Takýto trend pretrváva už viac ako dva roky.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 850
  2. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 9 027
  3. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 972
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 6 839
  5. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 6 203
  6. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 5 990
  7. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 227
  8. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 5 065
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťZatvoriť reklamu