Príspevok automobiliek k medzikvartálnemu rastu našej ekonomiky sa podľa ekonómov zníži.
BRATISLAVA. Výroba áut najviac prispieva k tomu, že si slovenská ekonomika v prvých dvoch kvartáloch roka pripísala medziročný rast okolo troch percent. V Európe je takýto rast skôr výnimkou.
„Bez áut by naše HDP pravdepodobne stagnovalo, možno by sa aj zmenšovalo,“ hovorí hlavný ekonóm VÚB banky Zdenko Štefanides.
Automobilky nabehli na výrobu nových modelov. Najmä preto zvýšili výrobu.
Šéf personálnej agentúry Trenkwalder Luboš Sirota však v rozhovore pre SME povedal, že jedna z našich automobiliek podľa informácií, ktoré má, svoju dennú výrobu zníži.
„Nepoviem ktorá. Hovorí, že pôjde mínus desať percent z dennej produkcie nadol, mínus 400 áut,“dodal .
Zatiaľ hovoria o raste
Rast ekonomík
Fakty
Rast HDP v II. kvartáli 2012 medziročne/oproti I. kvartálu tohto roka: (v %)
Slovensko: 2,9 / 0,7
Nemecko: 1,0 / 0,3
Eurozóna: –0,4 / –0,2
Odhad na celý rok 2012:
Slovensko: 2,5
Zdroj: Eurostat, MF SR
Žilinská Kia aj bratislavský Volkswagen hovoria o raste výroby. Kia vyrobila za sedem mesiacov vyše 167-tisíc áut, čo je medziročný nárast o jedenásť percent.
„Aktuálne máme dosť objednávok vďaka spusteniu sériovej výroby dvoch modelov,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Rast objednávok firma očakáva aj v druhej polovici roka.
Volkswagenu pomohla k medziročnému rastu nová produkcia mestských áut. Polročné dáta zverejní na budúci týždeň.
PSA Peugeot Citroën sa k údajom o produkcii nevyjadril. Odvolal sa na situáciu vo Francúzsku a v koncerne PSA. Koncern ešte v júli oznámil, že vo Francúzsku prepustí osemtisíc zamestnancov.
Šéf odborov trnavského závodu Milan Minárech pred mesiacom pre SME povedal, že kapacita tohto závodu je využitá na 74 percent a fabrika má veľa nevýrobných dní.
„Trnavský závod má síce najnižšie objednávky za celú svoju existenciu, ale držíme sa noriem. Prepúšťať sa u nás nebude,“ povedal Minárech koncom minulého týždňa.
O týždňovej odstávke vo fabrike v októbri povedal, že je plánovaná. Súvisí s prechodom na výrobu nového modelu Peugeot 208 a dolaďovaním výrobných liniek. Firma sa k odstávke nevyjadrila.
Čo ukazujú dáta
O poklese výroby a aj nových objednávok v automobilovom priemysle hovorí neoficiálne aj jeden zo subdodávateľov, ktorý nechcel byť menovaný.
„Obe automobilky, s ktorými spolupracujeme, upravili výrobný program, aj keď jedna z nich ide s výrobou nadol len kozmeticky. Priamo to cítime na našej výrobnej kapacite,“ povedal.
Automobilový priemysel je už podľa neho za svojím maximom, ktoré dosiahol v druhom štvrťroku.
Štatistické dáta naznačujú, že kým v prvých mesiacoch roka produkcia automobiliek rástla, v júni sa mierne spomalila.
„Mohlo by to signalizovať, že automobilky dosiahli plnú produkciu a v ďalších mesiacoch bude kolísať,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Znamenalo by to, že automobilky nemusia ťahať ekonomiku tak ako doteraz. „Ich medzikvartálny príspevok bude nízky, možno až nulový,“ predpokladá Koršňák. V najbližších mesiacoch tak nemusia prispievať ani k rastu zamestnanosti.
Správanie automobiliek sa u nás sleduje a môže byť významným signálom pre nálady spotrebiteľov, aj iných firiem. Index podnikateľskej dôvery v priemysle, ktorý sleduje Štatistický úrad, v júli výraznejšie klesol a dostal sa na úroveň spred roka.
Čína výpadok nepokryje
V poslednom období neprišli najlepšie správy ani z Nemecka, kde smeruje pätina nášho vývozu.
„Nové priemyselné objednávky v Nemecku medziročne klesajú už od januára. V júni sa ich medziročné oslabenie prehĺbilo na mínus 7,8 percenta,“ hovorí hlavný ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo. Je to najhorší výsledok od októbra 2009.
Situáciu nezachráni ani čínsky trh. „Čína je dôležitý rastúci trh, ale zrejme nedokáže kompenzovať výpadok na európskom trhu,“ povedal Štefanides.
Pre naše fabriky je tak podstatné, aby si udržali konkurencieschopnosť. Firmy v Európe sa budú snažiť optimalizovať svoje náklady.
„Ťažko povedať, či zlé správy nebudú pre nás na konci dňa aj dobrými,“ dodal Štefanides.