BRATISLAVA. Firma Pebble Technology predstavila pred polrokom na webovej stránke Kickstarter.com svoj nápad.
Inovatívne hodinky, ktoré po prepojení s telefónom iPhone zobrazia SMS správu, teplotu vzduchu či hranú pesničku.
Rátala s tým, že cez web získa na svoj projekt stotisíc dolárov a za ne vyrobí tisíc hodiniek. Vyzbierala však stokrát viac, ako plánovala.
Zakladateľ firmy, 25-ročný Eric Migicovsky za 37 dní predal až 85tisíc hodiniek, teda každých 38 sekúnd jedny hodinky. Aby uspokojil dopyt, musel prijať šesť nových ľudí.
Príbeh tejto firmy potvrdzuje, že peniaze na zaujímavý projekt sa dajú získať aj cez internet. Vo svete sa už totiž rozbehli zbierky cez web, známe ako crowdfunding.
Investorov osloví štvrtina
Crowdfunding
Čo to je
- forma kolektívneho investovania, ktorá vznikla v roku 2009 cez americký web Kickstarter.com,
- využívajú ju najmä umelci, neziskovky a inovatívne firmy,
- na internete sa snažia presvedčiť sponzorov, aby investovali do ich projektov,
- doteraz sa tak realizovalo 28-tisíc projektov, vyzbieralo sa spolu 24 miliónov dolárov.
Stránka Kickstarter, ktorá firme Pebble Technology zbierku umožnila, funguje tri roky a v USA zahrnuje projekty, ktoré sú financované crowdfundingom.
Vystupuje ako sprostredkovateľ a za svoje služby si sťahuje päť percent z príspevkov.
Crowdfunding, ktorý zažíva rozmach v USA a Británii, využívajú inovatívne firmy, ale aj neziskové organizácie.
Ak chcú peniaze získať, musia predstaviť zaujímavý projekt širokej verejnosti s veľkým počtom kontaktov.
Využívajú sa sociálne siete, emaily známych, blogy a webová stránka. Platí, že čím viac informácií o projekte budúci sponzor má, tým skôr mu uverí a investuje doň.
Crowdfunding však nie je istým spôsobom financovania. Podľa štatistík portálu Kickstarter sa až tri štvrtiny projektov skončili neúspechom.
Narazili na nedôverčivosť ľudí, ktorí neverili, že sa ich peniaze použijú na sľúbený účel.
Boom medzi umelcami
Na vyzbieranie peňazí je určený časový limit a tiež suma, podobne ako pri zľavových portáloch. S každým príspevkom sa na webe suma zníži.
Sponzor presne vie, ako dlho bude zbierka aktuálna a koľko sa už vyzbieralo. Ak sa firme nepodarí vyzbierať dosť peňazí, vráti ich sponzorom.
Crowdfunding využívali zo začiatku najmä umelci. Hudobníci zháňali peniaze na nahranie albumov a filmári na vznik filmov.
Sponzori sa dočkajú odmeny v podobe dokončeného projektu a uvedenia ich mena v titulkoch.
„Ide o formu kolektívneho investovania a dôveru ľudí, ktorí spájajú svoje prostriedky do jedného celku, aby podporili ideu iných ľudí,“ hovorí Robert Puchert. Formou crowdfundingu financoval film.
Vytvoril web Podporto.sk, natočil ukážky, vyfotil hercov a zverejnil časť scenára. Najviac práce mal s tým, akou formou umožniť sponzorom platbu.
„V USA majú internet prepojený s kreditkou. U nás je to inak. Vyskúšal som teda PayPal a posielanie SMS,“ vysvetľuje Puchert.
Jeho projekt mal úspech. Podarilo sa mu od 68 sponzorov vyzbierať potrebných dvetisíc eur a film „10 hodín 55 minút“ získal v apríli ocenenie za Prínos k tvorbe na medzinárodnom filmovom festivale Abstore v Žiline.
Film: 10 hodín 55 minút (420p verzia, nie Full HD)
Pebble Technology a hodinky
Rozhovor so zakladateľom Pebble Technology Ericom Migicovskym (profil na LinkedIn)