BRATISLAVA. V piatok sa pre trhy Európskej únie končí výroba 40-wattových a slabších žiaroviek.
Nasledujú 100, 75 a 60-wattové žiarovky, ktorých výroba sa od roku 2009 uzatvárala vždy na prelome augusta a septembra.
„Štyridsaťwattové žiarovky patria medzi menej používané žiarovky,“ hovorí Gabriela Bogdányová, marketingová manažérka združenia Ekolamp.
Ľudia ich používajú skôr do malých lampičiek. Nájdu sa aj na toaletách, chodbách či v komorách.
V domácnostiach tvoria podľa Pavla Kosa zo Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry asi tretinu svetelných zdrojov a niečo vyše desatinu spotreby energie. „Postupné vyraďovanie klasických žiaroviek určite prinesie zníženie spotreby energie v domácnosti,“ dodal.
Náklady na ich kúpu sa podľa neho môžu vrátiť aj skôr ako za rok.
Ako končila výroba žiaroviek
- Kedy končili s výrobou v Únii:
- 1. september 2009: matné a číre žiarovky
nad 100 W - 1. september 2010: žiarovky s príkonom
nad 75 W - 1.september 2011: žiarovky s príkonom
nad 60 W - 1.september 2012: žiarovky s príkonom
40 W a menej.
- Čo ich dokáže nahradiť:
- 100 W - energeticky úsporné svetelné zdroje s výkonom 1300 až 1400 lúmenov*,
- 75 W – zdroje s výkonom
- 920 až 970 lúmenov,
- 60 W – zdroje, ktoré majú 700 až 750 lúmenov,
- 40 W – zdroje s výkonom 410 až 430 lúmenov,
- 25 W– zdroje, ktoré majú 220 až 230 lúmenov.
*jednotka vyjadrujúca svetelný výkon
Zdroj: ec.europa.eu/energ
Zástupy ľudí nečakajú
Obchod môže žiarovky ďalej ponúkať, až kým neminie ich zásoby. Zvýšený dopyt po 40-wattových žiarovkách väčšina obchodníkov nečaká.
„Zákazníci sú vzdelanejší a skôr uprednostnia úspornejšie zdroje s dlhšou životnosťou,“ hovorí Karol Kruppa zo siete predajní Electro World. Vyšší záujem o 40wattové žiarovky preto neočakáva.
Záujem o štyridsaťwattové žiarovky stúpol v sieti Tesco. V minulých rokoch sa podľa hovorkyne reťazca Zuzany Lošákovej zvýšil záujem zákazníkov o vyraďované druhy žiaroviek vždy o 50 až 70 percent. Reťazec sa preto žiarovkami predzásobil.
Mierne zvýšený záujem o 40wattové žiarovky je aj v predajniach Hypernova. Ich predaj ukončí septembrový výpredaj. „Záujem o ne neporastie bez toho, aby sme zmenili ich cenu,“ povedal hovorca reťazca Miroslav Chmelár.
Zvyšovať zásoby ani zľavovať z ich ceny nebude Datart.
Záujem obchodu mierne stúpol, no nie dramaticky, tvrdí Matej Mutiš zo spoločnosti Philips Lighting. Dopyt po LED žiarovkách stúpa.
„Zákaz výroby žiaroviek sa však vzťahuje len na predaj v rámci Únie,“ pripomína Mutiš. Firma bude naďalej vyrábať 40wattové žiarovky, napríklad pre chorvátsky trh.
Nové zdroje sa recyklujú
Kým klasické žiarovky sa vyhadzovali do kontajnerov medzi obyčajné smeti, nové, úsporné svetelné zdroje treba recyklovať. „Ľudia už vedia, že ich majú recyklovať, hovorí Bogdányová.
Na webe združenia Ekolamp si každý môže vyhľadať, kde je zberný dvor či predajňa, kam má vypálenú žiarovku zaniesť. Zákazník ju môže nechať aj v obchode, keď si bude kupovať novú.
„Obchodníci totiž musia brať späť vypálené kusy,“ povedala Bogdányová.