VLKANOVÁ. Podnikateľ Maroš Hudoba chce vyrábať dvojmiestne ľudové elektromobily. Od štátu nežiadal nenávratnú finančnú pomoc na výrobu licenčného talianskeho auta pod vlastným názvom.
Rokuje o návratnej pomoci.
Žiada nižší úrok Štátu ponúkol, že ak vstúpi do projektu rizikovým kapitálom, nebude ho to stáť ani euro. Pomoc by spočívala v zníženom úroku.
„Každá krajina má rizikové fondy. Navrhli sme, aby štát vstúpil do projektu rizikovým kapitálom. Všetko by sme splatili,“ hovorí Hudoba.
Ministerstvo hospodárstva síce ocenilo, že nežiada nenávratnú pomoc, ale vyhlásilo, že vo Fonde Fondov, nie je dosť rizikového kapitálu. „Možnosti financovania projektu prostredníctvom záruky zo strany rizikového kapitálu štátu sú limitované pre súčasné možnosti Fondu Fondov,“ tvrdí Stanislav Jurikovič z rezortu hospodárstva.
Hľadá riešenie, ktoré by vyhovovalo podnikateľovi aj možnostiam štátneho rozpočtu. Vlkanová patrí do lokality, kde investor môže čerpať v oblasti priemyselnej výroby iba daňovú úľavu.
Podnikateľ považuje tento model štátnej pomoci za ideálny najmä pre lokálnych malých a stredných podnikateľov. Tvrdí, že funguje vo Švajčiarsku, v Izraeli a v severských štátoch.
Rokujú aj s Číňanmi Firma HTMAS chce projekt výroby licenčného elektromobilu posunúť najmä do oblasti výskumu a vývoja. Skupina okolo Hudobu spolupracuje s chorvátskou energetickou spoločnosťou na vývoji nového elektromotoru, ktorý by vyrábali vo Vlkanovej.
Rokujú s čínskym výrobcom batérií o možnosti presunu časti výroby na Slovensko.
„Okrem kolies, skiel a zatiaľ batérie by sa elektromobil vyrábal vo Vlkanovej. Paralelne chceme robiť vlastný vývoj a výskum od pohonného systému cez dizajn, novú elektroniku ovládania a nabíjanie. Druhá generácia by mala byť čisto slovenský vývoj,“ tvrdí Hudoba.
Bude do konca roka? Ak vlkanovská firma získa štátnu pomoc alebo vyrokuje s bankami podmienky, za ktorých bude výroba elektromobilu rentabilná, do roka by mala byť na svete štvormiestna verzia.
Výroba elektromobilu vo Vlkanovej by priamo zamestnala 200 ľudí pri výrobe 2000 áut ročne, nepriamo dva až trikrát viac. Perspektívne by chceli produkovať päťnásobný počet.
Kliknite TU pre zväčšenie infografiky.