Kritici návrhu ministra Kaliňáka hovoria, že špeciálny režim pre zložité vládne tendre neprinesie nové možnosti, len nové riziká.
BRATISLAVA. Veľké projekty celoštátneho významu, ktorých hodnota je viac než desať miliónov eur, chce Smer nakupovať extra spôsobom.
Úradníci budú môcť napríklad svojvoľne rozhodnúť, koho so zákazkou oslovia.
Návrh na zavedenie strategických zákaziek sa preto nepáči odborníkom ani mimovládnym organizáciám.
Cez strategické zákazky by štát kupoval najmä stavebné práce, no aj tovar či služby, ktoré nie sú bežne dostupné a štát pri nich nevie jasne povedať, čo vlastne chce.
Spájame, čo vieme
Súťažný dialóg
Používa sa na zložité projekty , pri ktorých sa nedá využiť verejná či užšia súťaž. Sú to zákazky, pri ktorých obstarávateľ nie je schopný definovať technické požiadavky či špecifikovať právne alebo finančné podmienky projektu. Do súťažného dialógu sa prihlasujú podnikatelia a štát si vyberie , ktorých do dialógu osloví.Používa sa na zložité projekty , pri ktorých sa nedá využiť verejná či užšia súťaž. Sú to zákazky, pri ktorých obstarávateľ nie je schopný definovať technické požiadavky či špecifikovať právne alebo finančné podmienky projektu. Do súťažného dialógu sa prihlasujú podnikatelia a štát si vyberie , ktorých do dialógu osloví.Používa sa na zložité projekty , pri ktorých sa nedá využiť verejná či užšia súťaž. Sú to zákazky, pri ktorých obstarávateľ nie je schopný definovať technické požiadavky či špecifikovať právne alebo finančné podmienky projektu. Do súťažného dialógu sa prihlasujú podnikatelia a štát si vyberie , ktorých do dialógu osloví.
Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) svoj návrh obhajuje slovami, že komplikované zákazky majú mať zvláštny režim nákupu. Ten je v zákone už dnes.
Cez súťažný dialóg môže štát nakupovať „obzvlášť zložité projekty,“ ktoré štát nevie dobre opísať.
„Strategická zákazka má výhody, že je využiteľná nielen pri nešpecifikovaných technických parametroch, ale aj v prípade nemožnosti určenia ceny,“ reagovalo ministerstvo vnútra.
Keď štát nepozná cenu či technickú špecifikáciu projektu, môže použiť práve súťažný dialóg. Už dnes o tom hovorí zákon.
Kaliňákov návrh strategickej zákazky navyše žiada, aby jej hodnota bola nad desať miliónov eur a jej uskutočnenie bolo vo verejnom záujme.
Aj minister hovorí, že pri strategickej zákazke nevymýšľajú nič nové, len spájajú pravidlá existujúcich spôsobov prideľovania štátnych zákaziek.
Menej prehľadnáStrategická zákazka je podľa Kaliňákovho návrhu menej transparentná než fungujúci súťažný dialóg, hovorí partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev.
Kým sa totiž dialóg začína výzvou pre množinu neznámych firiem, pri strategických zákazkách štát osloví podniky, ktoré by mohli zákazku zvládnuť, a až neskôr dostanú šancu aj konkurenti.
Nevýhodu môžu mať zahraničné firmy, ktoré sa môžu prihlásiť, ale predtým sa musia prihlásiť do zoznamu podnikateľov. Ak nie sú v zozname, nemôžu okamžite súťažiť, na dodatočný zápis im Kaliňák navrhuje päť dní.
„Skutočná miera možnosti zúčastniť sa na súťaži o takúto zákazku pre subjekty z iných členských krajín nezapísané v zozname podnikateľov je veľmi otázna,“ hovorí právnik Tomáš Kamenec.
Leontiev upozorňuje, že strategická zákazka má aj režim, keď štát akceptuje ponuku podnikateľa na zákazku, o ktorej ani nevie, že ju chce.
„A štát ju potom zverejní ako referenčnú a konkurencia sa jej bude môcť iba prispôsobiť. Z pohľadu transparentného a nediskriminačného nakupovanie to nedáva zmysel,“ vraví advokát.
Kriticky sa na tento režim pozerá aj Kamanec. „Ako zabezpečíme rovnaké zaobchádzanie pre tých, čo budú reagovať na referenčné ponuky?” pýta sa.
„Tu môže hroziť konflikt záujmov, keď štát prijme riešenie, ktoré je výhodné pre konkrétneho podnikateľa. Dá sa očakávať, že podnikateľ si svoju ponuku vopred s obstarávateľom odsúhlasí,“ dodáva Leontiev.
Minister pripúšťa, že sa strategické zákazky ešte výrazne zmenia. Definitívna verzia by mal byť jasná začiatkom budúceho týždňa. Vláda by o novele mala rozhodovať už budúci týždeň v stredu.
Dôvody, ktorými Fico a Kaliňák vysvetľovali potrebu strategických zákaziek, zrazu neplatia, píše Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Čo má byť strategickou zákazkouVšetky podmienky musia byť podľa návrhu zákona splnené spoločne.
1. Cena sa nedá určiťCelková cena či spôsob jej určenia sa nedá spoľahlivo stanoviť, no malo by ísť o viac ako 10 miliónov eur, píše sa v návrhu nových pravidiel štátnych zákaziek.
Minister vnútra Robert Kaliňák hovorí, že limit môže byť aj 30 miliónov eur. Môže ísť o služby, tovary, ale aj stavebné práce.
2. Nemá byť bežnáPri strategickej zákazke musí štát nakupovať tovar, služby či stavebné práce, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu. Nevie definovať, čo by mali obsahovať, alebo ako by mali vyzerať.
3. Vo verejnom záujmeStrategická zákazka sa podľa novely nebude môcť využiť, ak bude štát kupovať niečo na svoj bežný chod. Musí pri nej byť verejný záujem, o ktorom by mala rozhodnúť vláda.