BRATISLAVA. Marže obchodníkov sa zdajú ministrovi pôdohospodárstva Ľubomírovi Jahnátkovi (Smer) priveľké.
„Nie je možné, aby mali reťazce 24- až 25-percentné marže, keď dodávateľom nechce nikto zvýšiť výkupné ceny ani o cent,“ citovala jeho slová agentúra TASR.
Zverejňovať marže obchodníkov má Cenová rada, ktorá má prvýkrát zasadnúť 28. septembra. Marže odvodí z odbytových a spotrebiteľských cien.
Pomáhať jej pritom majú komoditné rady. Tie sledujú situáciu na trhu a vývoj cien komodít. Najbližšie sa majú stretnúť rady pre mlieko, hydinu a obilniny.
Socializmus a utópia?
Zverejňovanie marží sa nepáči prezidentovi Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavlovi Konštiakovi. „Ak sa chceme vrátiť k socializmu, tak je to správne,“ povedal.
Proti zverejňovaniu marží by Konštiak nenamietal, len ak by sa to týkalo všetkých podnikateľov na Slovensku. Takéto opatrenie podľa neho do trhového hospodárstva nepatrí.
„Považujem to za totálny ekonomický aj politický lapsus,“ povedal Konštiak.
Marža nie je len zisk, ale sú to všetky výdavky obchodu, teda aj platy ľudí či energie, povedal analytik obchodu Ľubomír Drahovský. Zverejňovanie marží považuje Drahovský za utópiu: „Neviem si predstaviť, ako by sa k tomu štátni úradníci dopracovali.“
„Zverejnenie marží by zvýhodňovalo nákup od zahraničných dodávateľov so skrytými dodacími podmienkami,“ povedal vrchný riaditeľ sekcie obchodu COOP Jednota Slovensko Ján Bilinský.
Ceny by sa vyrovnali?
Jahnátek chce tiež zvýšiť podiel domácich potravín na pultoch. Do štyroch až šiestich rokov má byť ich podiel podľa ministra 80-percentný.
Konštiak pripomína, že v Únii funguje voľný trh. Obchodníkovi tak nemôže žiaden zákon prikázať, kde a aký tovar má nakupovať.
Kvóty na slovenské potraviny či verejné marže by podľa konateľky reťazca Billa Jany Zemánkovej mohli viesť k nedostatku niektorých potravín na trhu a tiež k zdražovaniu.
„Zverejňovanie marží reťazcov nemôže nahradiť dopyt slovenských spotrebiteľov po slovenských produktoch,“ povedala Zemánková.
Drahovský si myslí, že po zverejnení obchodných marží by sa mohli dostať ceny potravín na jednu úroveň. Nákupné ceny pre dodávateľov sú totiž podľa neho takmer rovnaké.
Zvýšenie podielu slovenských potravín na našich pultoch na 80 percent do štyroch rokov nepovažuje Drahovský za reálne.
„Potravinárska produkcia na Slovensku nie je schopná dodať také množstvo vlastnej výroby,“ upozornil.
Bilinský si myslí, že by to šlo, ale s podporou domácej poľnohospodárskej produkcie. Súhlasí s ním aj Zemánková. No najprv treba podľa nej presne určiť, čo slovenský výrobok vlastne je.