Podiel Nemecka a Francúzska na vývoze áut je stabilný, nástup Číny ako obchodného partnera je podľa Poštovej banky neprehliadnuteľný.
BRATISLAVA.
Z celkovej hodnoty vyvezeného tovaru v objeme 30,6 miliárd eur tvoril vývoz automobilov podľa analýzy Poštovej banky 5,3 miliárd eur.
"V hodnotovom vyjadrení najviac áut smerovalo do Nemecka 16,3 %, nasledovala minuloročná jednotka Čína s podielom 13,9 % a v tesnom závese Francúzsko s podielom 13,2 %," informujú analytici Poštovej banky.
Viac ako polovica celkového objemu vývozu v prvom polroku bola pritom koncentrovaná iba do 13 najvýznamnejších exportných položiek.
Orientácia na málo odvetví
Opäť sa tak podľa analytikov potvrdila výrazná koncentrácia slovenského exportu na niekoľko málo odvetví. Silná koncentrácia exportu je pritom zjavná aj z teritoriálneho hľadiska.
"V prvom polroku 2012 smerovalo takmer 84 % nášho vývozu do krajín európskej 27-čky," uvádza Poštová banka.
Najväčšími odberateľmi Slovenska pritom zostali Nemci s 21,3-percentným podielom z celkového exportu. Nasledovali Česi s 13,8 % a Poliaci so 7,5-percentným podielom.
Pod nárast vývozu automobilov zo Slovenska sa podpísal aj rastúci dopyt z Číny.
"Zatiaľ čo podiel Nemecka a Francúzska na vývoze automobilov slovenskej produkcie je viac-menej stabilný, nástup Číny ako nášho obchodného partnera v tomto odvetví je neprehliadnuteľný,“ uvádzajú analytici.
Podiel Číny je v súčasnosti šesťnásobne vyšší ako pred piatimi rokmi. Kým totiž v prvom polroku 2007 do Číny smerovalo len 2,3 % vyvezených automobilov, v tomto roku to už bolo takmer 14 %.
Ťahá aj elektronika
Približne dvanástinu slovenského exportu majú "na svedomí" výrobcovia elektroniky. Nie nadarmo sa tak podľa analytikov Poštovej banky radia popri automobilkách k ťahúňom slovenskej ekonomiky.
V prvej polovici roka 2012 sa zo Slovenska vyviezli monitory, projektory či televízory v hodnote 2,5 mld. eur, z čoho viac než pätina smerovala na nemecký trh.
Poradie troch najlepších slovenských exportných položiek uzatvárajú spracované ropné oleje, o ktoré prejavujú záujem predovšetkým odberatelia zo susedných krajín.