Pri výrobe potravín sa dá ušetriť aj na obaloch, ktoré pre kratšiu lehotu spotreby nemusia byť také pevné ako pri kvalitných, tvrdí manažér Nestlé.
Správu iDnes.cz sme o 20:27 nahradili článkom SME.
BRATISLAVA, PRAHA. Potraviny so základným štandardom za prijateľnejšie ceny oproti značkovým produktom nebudú ponúkať len obchodné siete.
Už aj v Európe ich budú priamo vymýšľať výrobcovia značkových potravín. Chcú tak osloviť ľudí s nižšími príjmami.
Švajčiarska spoločnosť Nestlé, ktorá je najväčším potravinárskym koncernom na svete, začala v Česku predávať čokoládovú tyčinku Karmen asi za osem korún.
Pri jej predaji zmenila aj obchodnú taktiku, namiesto obchodných reťazcov ju umiestnila na pulty nezávislých obchodov.
Reakcia na nižšie tržby
Celosvetový šéf marketingu a predaja Nestlé Patrice Bula pre český denník MF Dnes priznal, že jedlo s prijateľnou kvalitou za čo najnižšiu cenu produkovali najmä pre ázijský trh.
„Dnes už musíme takto premýšľať aj v Európe. Musíme robiť výrobky s čo najlepším pomerom ceny a kvality, pre ľudí, ktorí majú menej peňazí,“ povedal.
Ponuku lacných potravín chce Nestlé vybudovať popri zabehaných značkách, ako sú Kit-Kat, Nescafé či Nesquik.
Bula odmieta, že by lacnejšie jedlo znamenalo horšiu kvalitu či zmenšenie gramáže výrobku bez zmeny ceny.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský predpovedá, že na trende lacných produktov sa zvezú aj ďalšie potravinárske kolosy.
„Je to reakcia na znižujúce sa tržby z tradičných značkových produktov,“ vraví Drahovský. Táto zmena si vyžaduje zmenu receptúry alebo zmenšenie balenia, upozorňuje analytik.
Bulove slová, že so zmenšením balenia sa zníži aj cena, nemusia podľa Drahovského platiť. „Treba sa pripraviť na to, že sa minimálne nezvýši,“ povedal.
Na odbyte vidno rozdiely
Či sa nové lacné produkty dostanú aj na pulty slovenských obchodov, zatiaľ nevedno. Marketingová manažérka Billy Martina Kovacs o nich nemá bližšie informácie.
Obchodné siete priznávajú, že výrobkom, ktoré predávajú pod značkou svojho reťazca, sa darí. „Podiel privátnych značiek oproti značkovým produktom stúpa,“ povedala Zuzana Lošáková z Tesca.
Drahovský dodáva, že na Slovensku ľudia nevnímajú privátne značky výrobkov ako niečo podradné, ale ako kvalitu za prijateľnú cenu.
Aj pri privátnych značkách, ktoré si objednávajú samotné obchodné reťazce, však cítiť výrazné regionálne rozdiely.
„Naše bio produkty sa nám lepšie predávajú v Bratislave, kým značka Clever je mimoriadne obľúbená najmä v ekonomicky slabších oblastiach,“ hovorí Kovacs z Billy. Nepriamo to potvrdzuje aj Tesco.
Úspora na obale a reklame
Bula z Nestlé hovorí, že cenu lacného výrobku so štandardnou kvalitou znižujú napríklad nižšie náklady na obaly, pretože nemusia byť také pevné.
„Väčšie balenia musia spĺňať nároky na deväťmesačnú lehotu záruky potraviny. Musia mať preto pevnejší obal. Tie menšie majú záruku len trojmesačnú. Menší obal tak môže byť nakoniec lacnejší,“ povedal pre MF Dnes.
Martina Kovacs z Billy zas odhalila, že cenu ich privátnych značiek im znižuje aj fakt, že nemusia dávať peniaze do veľkých reklamných kampaní na vlastné produkty.