Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Potravinári tvrdia, že za rastom cien potravinárskych výrobkov v predajniach sú marže obchodníkov. „Ceny na pultoch obchodníkov zdraželi, tento rast však nespôsobili výrobcovia,“ povedal prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay. Takéto konanie nie je korektné voči výrobcom potravín ani voči spotrebiteľom, dodal.
O tom, že ceny potravín porastú hovorila komora koncom augusta, keď upozornila na prudký rast cien vstupov. Výrobcovia sa vtedy zaviazali, že sa posnažia nepremietnuť rast cien na svetových trhoch do svojich cien, dodal Poturnay.
Dokazuje to podľa neho napríklad porovnanie cien hydiny. Dodávateľská cena hydiny sa v tomto roku pohybuje podľa údajov Štatistického úradu na úrovni približne 1,80 eura na kilogram, spotrebiteľská cena sa pohybuje okolo 2,40 eura na kilogram. V septembri dodávateľská cena klesla na 1,70 eura, no spotrebiteľská cena sa zvýšila na 2,85 eura, tvrdí komora. Podobne je to aj pri mlieku, masle či syre eidem.
„Odmietame tvrdenie, že by ceny potravín rástli v dôsledku rastúcich marží,“ hovorí konateľka reťazca Billa Jana Zemánková. Keďže chceme byť cenovo konkurencieschopní, snažíme sa ceny nezvyšovať, dodala. Reťazec zvýši ceny podľa nej len v prípade zdraženia od dodávateľov.
Aj to často odďaľujú či nepremietnu v plnej výške. To potvrdil aj reťazec Tesco či Lidl.
„Opakovane nás navštívili zástupcovia takmer všetkých potravinárov, ale aj zo sortimentu kozmetika a drogéria s požiadavkou na zvýšenie cien,“ hovorí predseda predstavenstva Coop Jednota Gabriel Csollár. Niektorí žiadali podľa neho zvýšenie až o pätinu. Reťazec s nimi stále rokuje.