Rüsselsheim/Paríž. Opel, nemecká dcéra amerického koncernu General Motors (GM) a francúzsky Peugeot-Citroën PSA majú ekonomické a odbytové problémy, ale obe automobilky si zrejme chcú navzájom pomôcť v neľahkom období svojej existencie.
Dementi správ o pripravovanej fúzii prišlo veľmi rýchlo. Podľa neho ich spojenie nemá pre Opel nijaký zmysel.
Dcéra GM a francúzsky koncern PSA majú čosi spoločné, dohodli sa na aliancii v logistike, nákupe a vývoji nových modelov, ale jej ďalšie pokračovanie k fúzii nemá podľa niektorých expertov logiku. Navyše sa obaja partneri orientujú na ten istý presýtený európsky trh.
Podľa iných odborníkov by ich fúzia mohla priniesť viaceré výhody, predovšetkým pre ich podielnikov a vlastníka Opelu General Motors. Frank Schwope z nemeckej banky NordLB vidí výhody v tom, že spoločný podnik by umožnil, aby sa v ňom ľahšie odstránili prebytočné produkčné kapacity. Zbytočným by sa stalo aj jedno z ich dvoch vývojových stredísk.
Francúzsky hospodársky internetový portál latribune.fr informoval o tajných rokovaniach medzi GM a PSA. Ich výsledok by mal byť známy do konca tohto roka. Úžitok z tesnejšej spolupráce partnerov by mal priniesť úspory asi 1,5 miliardy eur. Očakávajú sa však až po piatich rokoch jej trvania. Otvorenou zostáva otázka, či GM bude ochotný znášať tak dlho vysoké straty vo svojom európskom podnikaní.
Opel za posledných 12 rokov prerobil spolu 12,3 miliardy eur. Nedávno to uviedli analytici americkej investičnej banky Morgan Stanley. V analýze vyjadrili presvedčenie, že pre GM nadišiel čas, aby pre Opel našiel nový prístrešok.
Koncom októbra majú GM a PSA zverejniť podrobnosti o nasledujúcej etape svojej spolupráce.
Vedenie PSA predpokladá, že sa z miliardových strát v blízkej budúcnosti nedostane. V roku 2014 by mali byť jeho mesačné straty viac ako 100 miliónov eur. Lepšie sa teraz nevodí ani Opelu. V prvom polroku dosiahla jeho strata 473 miliónov eur.
Informovala o tom agentúra DPA.