Databáza obsahuje 632 záznamov o kontrolách.
BRATISLAVA. Ministerstvo pôdohospodárstva včera spustilo portál potravinových kontrol kontrola.mpsr.sk. Minister Ľubomír Jahnátek ním chce „chrániť občana“. Obsahovať by mal všetky obchody, v ktorých kontrolóri našli nedostatky.
V prvý deň boli zistenia zverejnené vo forme, ktorá čitateľom nehovorila nič konkrétne o tom, čoho sa obchodník dopustil, akého druhu tovaru sa problém týkal, či sa už vec vyriešila. Zo strohých informácií nemožno ani približne vyčítať, či podľa kontrolórov šlo o drobný, alebo vážny nedostatok.
Jedným z nich je aj Večierka v Dudinciach, pri ktorej svieti strohý záznam o nedostatku v osobnej hygiene. „Mrzí ma, že sme zverejňovaní na nejakom portáli,“ hovorí jej majiteľka Ľubica Hajnalová.
Spomína, že jej zamestnanci dostali podľa nej nedávno blokovú pokutu na mieste vo výške 20 eur: „Podelili si to medzi sebou.“
Kliknutím na obrázok prejdete na ministerský portál.
Dá sa to vymazať?
Podobne neúplnú informáciu dáva web o bratislavskom mäsiarstve Achberger. Návštevník webu sa dozvie, že kontrola tam našla „chyby v označení, vybavenosti šatní a sociálnych zariadení“.
Aj Roman Achberger z firmy Mäso-údeniny Achberger v Bratislave vysvetľuje, že všetky problémy už odstránili. So šatňami bol podľa neho problém v tom, že zamestnanci si neuložili veci, ktoré si vyzliekli. Aj nedostatky v označení, ktoré im vyčítali, už vyriešili.
V predajni boli odvtedy ďalšie kontroly, no chyby už nenašli. „Na koho sa mám obrátiť, ak chcem, aby to bolo z webu odstránené?“ pýta sa s obavou, či to nebude mať vplyv na jeho zákazníkov.
Na mape si môže spotrebiteľ nájsť obchod v tom-ktorom meste a prečítať oznam, v čom obchod pochybil. Okrem toho, že nikde nie sú zverejnené detaily problémov, v mnohých prípadoch sú pochybenia opísané aj ničnehovoriacimi skratkami DDD, HACC či SPP.
Portál potravinových kontrol
zverejňuje výsledky kontrol Štátnej veterinárnej a potravinovej správy,
celkovo zverejnil 632 kontrol, rozdelených na staršie a kontroly za posledných 60 dní.
Na webe sú kontroly rozdelené na staršie a tie z posledných 60 dní. Nedá sa však zistiť presný dátum kontroly, ani to, o aký výrobok išlo. Prípadne, či obchodník už pochybenie odstránil a či zaň bol nejako potrestaný.
V Česku, kde funguje podobný portál, sa to dá. Zverejňuje okrem adresy predajne aj presný výrobok, dátum kontroly či odobratia vzorky. Spotrebiteľ tu nájde aj presný opis nedostatkov.
Napríklad augustová kontrola v predajni Ahold v Tábore našla falšovanú detskú šunku výberovú, ktorá sa nezmestila do 13percentného limitu v obsahu mäsa vo výberových šunkách.
Pochvala od exministra
Portál Jahnátkovi schvaľuje aj bývalý minister pôdohospodárstva Zsolt Simon (Most–Híd). Ten chcel zverejňovať výsledky kontrol na takzvaných tabuliach hanby v predajniach.
„Je chvályhodné, že môj nápad zrealizoval aspoň v tejto podobe,“ hovorí.
Čo ste nám ku ministerskej mape už napísali:
"Nenašiel som vysvetlivky - podrobnejšie popisy, čo znamenajú nálezy (konkrétne nález "DDD" som nepochopil, ale aj ďalšie by mohli byť viac popísané)"
"Označenie obchodov na mape je nesprávne, často sú na mape vyznačené predajne na miestach, kde sa v skutočnosti nenachádzajú, alebo je označená predajňa na mieste medzi dvoma predajnými miestami toho istého reťazca a nie je možné zistiť, ktorá predajňa sa pod tým označením myslí"
"Určite by som na mape rád našiel aj obchody u ktorých kontrola nič nenašla. Alebo také nie sú?"
"Myslím, že web podobný tomuto http://www.potravinynapranyri.cz/ by bol oveľa zmysluplnejší. Výsledky kontrol typu "nevyhovujúca hygienu", "nečitateľné označenie", "neznámy pôvod" a podobne sú len ničnehovoriace všeobecné proklamácie, ktoré nijak nenaznačujú, čo bol skutočný problém"
Doplnené v piatok 19.10.:
"Presný dátum kontroly, závažnosť nájdených nedostatkov (veľká, stredná, malá - farebne odstupňovaná), vyjadrenie prevádzky k nedostatkom, link na predchádzajúce výsledky kontroly v danej prevádzke, resp. históriu nedostatkov"
"Minimálne by tam patril dátum, lebo napr. po 5 rokoch fungovania tam bude už veľa kontrol a keď už tam aj nebude odstránenie nedostatku, je dosť možné, že tam bude aj nasledujúca kontrola a tak sa bude dať porovnať, či aj v ďalšej kontrole bol ten istý nedostatok. Ak tam nie sú tie bez zistení nedostatkov, tak minimálne pri tých prevádzkach, kde predtým zistený nedostatok bol, by mala byť uvedená aj následná kontrola, aj ak tam nebol. Vysvetliť skratky. Možno inšpektorom sú úplne jasné, ale bežnému človeku nie. Ja mám v práci tiež veľa skratiek, ktorým rozumejú len kolegovia..."
"Mapa je pekná, ale prečo sú v nej zobrazené aj prevádzky "ambulantný predaj"? Takéto prevádzky sú predsa len dočasné, a ich umiestnenie sa aj tak mení... (napr. Trebišov - mestský park)."
"Jednoznačne by som tam dal podrobnosti o výsledku kontroly (pokazené mäso, nefunkčná chladnička, chýbajúce rukavice u predavača...) a názov a sídlo predajcu podľa obchodného, alebo živnostenského registra. Toto je skôr iba "pro-forma" spôsob ako poukázať, ale zároveň "veľmi neublížiť"."
"Špecifickejší popis problémov, nie obyčajné vecné pomenovanie, ktoré zákazníkovi nič nehovorí a môže si to vysvetliť po svojom, poprípade by bola vhodná aj nejaká fotografia. Všetky tieto informácie by mali vravieť zákazníkom na čo si majú v danom obchode dávať pozor. Ide predsa o ochranu spotrebiteľa."