BRATISLAVA. Obchody ešte stále nemusia zákazníkov informovať, či ponúkajú rožky dovezené z pekárne, alebo si pečivo samy dopekajú.
Už v lete im to síce mali prikázať nové pravidlá označovania pečiva, ale nakoniec nebudú platiť ani rok po tom, čo ich bývalý šéf agrorezortu Zsolt Simon (Most-Híd) pripravil.
„Vyhláška by mohla platiť od júla 2013,“ tvrdí hovorkyňa ministerstva pôdohospodárstva Magda Tóth Želeňáková.
Znak namiesto slova
Jahnátkov návrh
Ako odlíšia pečivo
- Čerstvé: ak sa pri výrobe nepoužilo zmrazovanie alebo predpečenie a ponúka sa do 24 hodín po upečení.
- Rozmrazené: v hotovom stave výrobcom zmrazené, ale spotrebiteľovi sa ponúka v rozmrazenom stave.
- Dopečené/vyrobené zo zmrazeného polotovaru: zo zmrazeného polotovaru dopečené na mieste predaja.
Agrorezort vedený Ľubomírom Jahnátkom (Smer) urobil v pravidlách označovania viaceré zmeny. To spôsobí meškanie.
Návrh totiž musia pripomienkovať naše úrady, ktoré ho podľa Želeňákovej dostanú v novembri.
Označovanie sa posunie aj pre schvaľovanie v Bruseli, kam musíme návrh opäť poslať na posúdenie. To potrvá ďalší štvrťrok.
Jahnátkovi ľudia pridali do vyhlášky možnosť, aby namiesto slovného označenia dopekané a rozmrazené mohli obchodníci použiť aj znak. O aké symboly má ísť, návrh pravidiel označovania pečiva nehovorí.
Zmenou prešla aj definícia čerstvého pečiva.
Obchody mali podľa Simonovho návrhu označiť všetko dopečené pečivo. Aj tie rožky a chlieb, ktoré z mrazeného polotovaru dopiekli v pekárni.
Jahnátek pravidlo zjemnil. Navrhol, aby sa ako dopečené muselo označiť len pečivo, ktoré bolo dopečené na mieste jeho predaja. „Touto úpravou sa stane z vyhlášky zdrap papiera,“ reagoval Simon.
Keď reťazec dopeká mimo predajnej plochy, kto povie, či ide o miesto jeho predaja, alebo nie? reaguje exminister. „Napríklad v Hypernove oddeľuje miesto dopekania regál, ide o miesto predaja alebo nie?“ pýta sa Simon.
Niekde aj bez príkazu
Niektorí obchodníci sa pritom začali už v lete novým pravidlám prispôsobovať, aj keď ich ešte minister nepodpísal.
„Vedľa cenovky nájdu zákazníci aj informáciu, že daný produkt je vyrobený z hlbokozmrazeného polotovaru,“ povedala Zuzana Lošáková z Tesca.
Výrobky dovezené z pekárne odčlenila od dopekaného pečiva aj sieť Lidl, povedal jej hovorca Tomáš Bezák. Terno začalo používať označenie „dopečené z našej pece“.
To, že by odvtedy zákazníci začali uprednostňovať pečivo dovezené z pekární, obchody vylučujú.
„Už dlho sledujeme, že dopyt po dopečenom pečive sa zvyšuje na úkor dovezeného z pekární,“ priznáva marketingová manažérka Billy Martina Kovács.