Podľa Fiatu by mohli približne 70 percent manažmentu v Budapešti tvoriť Česi a Slováci.
PRAHA, BRATISLAVA.
Talianska automobilka Fiat, ktorá patrí medzi značky najviac postihnuté krízou odbytu, podstatne zredukuje svoje české zastúpenie a presunie ho do Maďarska, píše server iDNES.cz.
V Česku importér Fiatu zamestnáva okolo päťdesiat ľudí.
Novú organizačnú schému už zamestnancom Fiatu v Česku predstavil ich regionálny šéf Laszlo Stekl. Firma oficiálne oznámila, že stredoeurópska centrála bude v Budapešti. Znamená to, že príkazom z Maďarska budú podliehať aj české autosalóny Fiatu.
V Česku iba manažéri predaja
V Prahe zostávajú iba manažéri predaja, podpora dílerskej siete a hovorca, všetko ostatné sa presunie do Maďarska. Podľa Fiatu by mohli približne 70 percent manažmentu v Budapešti tvoriť Česi a Slováci. Medzi Čechmi však veľký záujem pravdepodobne nebude.
Opatrenie sa týka aj ďalších značiek, ktoré pod automobilku Fiat patria, napríklad Lancia a Alfa Romeo.
Nižšie náklady
Fiat vysvetľuje presun do Maďarska hlavne nižšími nákladmi - napríklad daňami alebo cenami nájmov či hotelov.
"Jeden veľký trh bude mať lepšiu pozíciu pre vyjednávanie s materským Fiatom o cenách a dodávkach," povedal Stekl. Nové vedenie stredoeurópskej centrály tvrdí, že pre zákazníkov Fiatu bude mať zmena usporiadania aj niektoré výhody.
Pre celú strednú a východnú Európu bude jeden centrálny sklad, u dílera tak bude mať zákazník na výber namiesto súčasných troch tisícok vozidiel desaťtisíc automobilov.
Stekl očakáva, že podobne sa časom zachovajú aj ďalšie automobilky. "Sme prvá firma, ktorá tento krok robí ako odpoveď na krízu, ale určite nie posledný," mieni Laszlo Stekl. Podobný model už zvolil v minulosti napríklad Opel.
Fiat doháňa Škoda
Fiat za celý rok v Európe klesol v predajoch takmer o pätinu, v celkovom počte registrácií ho v posledných mesiacoch dobieha Škoda Auto.
V Česku predaj fiatov rastie o šesť percent. Fiatu sa však nedarí ekonomicky, v Česku v roku 2011 vykázal stratu 30 miliónov korún, ale oproti roku 2010 firma svoje hospodárenie vylepšila. Vlani Česi za nové vozidlá od Fiatu a na náhradné diely minuli 1,5 miliardy korún.
Na razantné znižovanie kapacít pritom vsádzajú aj ďalšie automobilky v Európe.
Napríklad Ford oznámil uzatvorenie dvoch tovární v Belgicku a vo Veľkej Británii, kde o prácu prídu tisíce ľudí. Francúzskej automobilke PSA, ktorá vyrába automobily značky Peugeot a Citroën, už musí zo zlého stavu pomáhať francúzska vláda.
Autor: iDNES.cz