BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák chce meniť zákon o verejnom obstarávaní aj pre tragédiu na D1.
Firmy, ktoré zlyhajú podobne ako v prípade zrúteného rozostavaného mosta, by sa už nemohli uchádzať o verejné zákazky obdobného typu, povedal v relácii Sobotné dialógy Slovenského rozhlasu.
Takto si zmeny predstavuje aj minister dopravy Ján Počiatek. Dnešné zákony totiž podľa neho neumožňujú vylúčenie firmy zo súťaže len pre podozrenia, že si v minulosti neplnila povinnosti.
Na takéto vylúčenie treba právoplatné rozhodnutie súdu alebo správneho orgánu, že dotknutá firma pochybila, tvrdí Andrej Leontiev, partner kancelárie TaylorWessing e/n/w/c advokáti.
Kaliňák chystané zmeny prirovnal k pochybeniu policajta, ktorého síce počas vyšetrovania neprepustia, ale je mimo služby.
Z Kaliňákových slov tiež vyplýva, že chce v prípade nekvality či meškania veľkých zákaziek zamedziť ich zhotoviteľom prístup do súťaží.
Keď pochybia, mali by mať obmedzený prístup k súťažiam tie firmy, s ktorými štát podpísal zmluvu, a nie ďalší subdodávatelia. „Je jedno, kto je subdodávateľ, mňa nezaujíma,“ dodal Kaliňák pre SME.
Stavbárom sa takéto nápady nepozdávajú. „Zákaz účasti vo výberovom konaní by mal byť podložený jednoznačnými dôkazmi, znaleckými posudkami, aby sa zadávateľ nevystavoval riziku žalôb o náhradu škody v prípadoch, keby sa zavinenie zo strany uchádzača nedokázalo,“ povedala hovorkyňa firmy Strabag Edita Novotná.
Zmeny v zákone sa dopracovávajú. Zatiaľ tak nie je jasné, ako chce takýmto prípadným nárokom štát predísť.
Počiatek viní za zrútený most stavbárov, tí sa chystajú platiť odškodné