Z nových eurofondov sa majú podporovať najmä podnikatelia, ale aj kanalizácie a čistiarne v obciach.
BRATISLAVA. Na obnovu nemocníc či nákup medicínskych prístrojov chcel premiér Robert Fico „významnú sumu z eurofondov“.
Minulý týždeň povedal, že peniaze by mali ísť na modernizáciu štátnych nemocníc.
Jeho predstava však narazila na Brusel. Európska komisia totiž zdravotníctvo nezačlenila do piatich priorít, na ktoré je ochotná nám v rokoch 2014 až 2020 prispieť.
Vyplýva to z takzvaného pozičného listu o nových eurofondoch, ktorý má SME k dispozícii.
Eurofondy
Aký je postup
Pozičný list je názor Európskej komisie, čo by sme z nových eurofondov podporiť mali a na čo nám peniaze nedá,
vláda bude s Bruselom teraz rokovať, aká je jej predstava,
podklady má pripraviť Rada pre partnerskú dohodu, kde sedia zástupcovia samospráv, podnikateľov a združenia dôchodcov,
rokovania o eurofondoch na roky 2014 až 2020 by sa mali uzavrieť pred letom 2013,
oneskoriť sa môžu ešte pre rokovania o rozpočte Únie.
„Je to pre nás priorita,“ zdôraznila hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Čižmáriková.
Ani Fico s názorom Komisie nesúhlasí: „Tieto oblasti alebo niektoré z nich sú pre nás životne dôležité,“ povedal v piatok.
Brusel v liste pripúšťa, že na zdravotníctvo prispeje, no slovenská vláda musí presvedčiť, ako budú európske peniaze užitočné.
Kým sa tak nestane, Komisia ráta len s tým, že poskytne peniaze na elektronizáciu zdravotníctva, napríklad na vytvorenie elektronickej zdravotnej karty.
Chcú Brusel presviedčať
Najbližšie roky má smerovať najviac peňazí z eurofondov na podporu podnikateľov a zamestnávania, čo sa Ficovi páči. Od týchto peňazí si sľubuje, že podporia náš hospodársky rast.
Brusel chce prispieť napríklad aj na modernizáciu poľnohospodárskej techniky, zatepľovanie či výstavbu kanalizácií a čistiarní.
Okrem modernizácie nemocníc nechce Európska komisia už viac podporovať ani opravy lokálnych ciest či budovanie verejného osvetlenia. „Mali by sa financovať prevažne cez národné zdroje,“ odkázal Brusel.
Ani s týmto názorom Fico nesúhlasí. Ministerstvo dopravy ešte chce presvedčiť euroúradníkov o užitočnosti modernizácie lokálnych ciest.
„Rozvoj ciest aj súvisiaceho osvetlenia bude predmetom rokovaní,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Argumentovať chcú napríklad zvyšovaním bezpečnosti ciest, znižovaním nehodovosti či pripojením drobných obcí na významnejšie cesty.
Komisia však vláde vyčíta privysoké ceny dopravnej infraštruktúry. Či ide o cesty, alebo o železnice, nespresnila. „Vyjadrenie nebolo konkretizované,“ povedal Kóňa.
Brusel pre vysoké ceny odporúča zefektívniť nákup či plánovanie veľkých dopravných projektov, čo je podľa Kóňu aj priorita Smeru.
V dokumente Brusel zdôrazňuje aj železničnú dopravu. Aby ľudia o ňu mali záujem, muselo by sa podľa Európskej komisie zlepšiť riadenie štátneho železničného dopravcu.
Pozrite si päť oblastí, ktoré chce Brusel podporiť.
Kaliňákovi na reformu?
Osobitnou prioritou je pre Brusel efektívna štátna správa. Veľkú časť eurofondov by vláda mohla použiť napríklad na zrýchlenie súdnych procesov či zavedenie stavebného konania cez web.
Brusel za eurofondy očakáva najmä zlepšenie kvality služieb, ktoré poskytuje štát občanom.
Tieto predstavy Európskej komisie sa zhodujú s veľkou reformou štátnej správy, ktorú pripravuje minister vnútra Robert Kaliňák (Smer).
Od roku 2014 budú v okresných mestách kontaktné centrá, kde sa bude dať môcť vybaviť celá agenda so štátom. Informácie o stave žiadosti by sa mali dať zistiť telefonicky.
Kaliňák hovorí, že síce v Bruseli rokoval, no o takejto rozsiahlej podpore z eurofondov nevedel. „Niektoré veci z reformy tak budeme môcť zaviesť rýchlejšie,“ reagoval.
Časť pozitívnych zmien chystá Slovensko ešte pred rokom 2014. Napríklad dátové schránky, ktoré odbúrajú papierovú komunikáciu s úradmi, majú začať fungovať už budúci rok.