BRATISLAVA. Spotrebitelia na Slovensku rátajú s tým, že ceny na pultoch predajní budú počas budúceho roka naďalej rásť. Viac ako tretina počíta s výraznejším zdražovaním ako tento rok, s rovnakým rátajú dve pätiny.
Počet pesimistov stúpol aj v odhade finančnej situácie domácností. Takmer polovica z nich očakáva, že v budúcom roku budú na tom horšie.
Vyplýva to z údajov o vývoji spotrebiteľskej atmosféry, ktoré včera zverejnil Štatistický úrad.
Ceny porastú pomalšie
V tom, že ceny porastú, sa spotrebitelia nemýlia, vraví analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Nárast by však podľa nej nemal byť rýchlejší ako v roku 2012.
„Tento rok očakávame priemernú infláciu na úrovni 3,7 percenta. V budúcom roku rátame s pomalším rastom cien v priemere okolo troch percent,“ hovorí.
Za pesimistickými očakávaniami spotrebiteľov o budúcom vývoji vidí takzvanú pocitovú infláciu, ktorá býva často vyššia ako skutočná. „Pokles cien si všimneme len zriedkavo, no akékoľvek zdražovanie v nás dokáže vyvolať negatívnu emóciu hneď,“ hovorí.
Predpoklady spotrebiteľov sú ovplyvnené vývojom posledných mesiacov, počas ktorých rástli ceny rýchlejšie, povedal analytik ČSOB Marek Gábriš. Predpokladá, že budúci rok sa inflácia spomalí. V najbližších mesiacoch sú rizikové hlavne ceny potravín či energie, môžu sa vyvíjať oboma smermi.
Za negatívnymi výhľadmi ľudí je aj situácia na trhu práce. „Miera nezamestnanosti v októbri vzrástla, a to rýchlejšie ako minulý rok,“ hovorí Gábriš. To ovplyvňuje aj finančnú situáciu domácností.
Nakupuje sa menej
Pesimizmus domácností už cítia aj obchodníci, tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský. „Spotrebitelia nakupujú len ten sortiment, ktorý naozaj potrebujú,“ hovorí.
Stúpol záujem o privátne značky reťazcov či diskontné predajne. Šetrnejší sú podľa neho hlavne ľudia v regiónoch mimo Bratislavy.
„Zákazníci dlhodobo uprednostňujú akciový tovar. No nenakupujú menej,“ hovorí Martina Kovacs z reťazca Billa. Vyšší záujem o svoje privátne značky už pocítil aj Lidl.
To, že zákazníci sú pri nákupe opatrnejší, potvrdil Ján Bilinský zo siete COOP Jednota Slovensko: „Uprednostňujú častejšie nákupy v menšom množstve.“ Pokles nákupov však tento reťazec podľa neho nezaznamenal.