Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom
BRATISLAVA. „Bola prijatá úloha okamžite v skrátenom legislatívnom konaní zakázať pohyb ťažkej nákladnej techniky na cestách druhej a tretej triedy.“ Toto vyhlásenie premiéra Roberta Fica z minulého týždňa rozhnevalo dopravcov tak, že hneď začali skloňovať slovo štrajk.
Po včerajšom rozhovore s ministrom dopravy Jánom Počiatkom už ich plány nevyzerajú tak dramaticky. „Najprv budeme diskutovať,“ povedal Ľuboš Suchý z Únie autodopravcov Slovenska.
Čakajú na analýzy
Pavol Reich z konkurenčného združenia Česmad avizuje, že na budúci týždeň sa k téme dopravcovia s ministrom opäť stretnú. Dovtedy by mali vzniknúť analýzy o tom, či a akí dopravcovia obchádzajú mýtom spoplatnené diaľnice a rýchlocesty po cestách nižšej triedy.
Ani dopravcovia, ani štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák včera nevedeli, ako by mal premiérom avizovaný expresný zákaz fungovať v praxi. „Vláda rozhodla, že dôjde k celoplošnému zákazu. Otázka je, ako sa zadefinuje,“ povedal Holák.
Už dnes totiž existujú zákazové značky na cesty druhej a tretej triedy, ktoré zaviedol Počiatkov predchodca Ján Figeľ.
Kompenzácie?
Ak sa zákazy sprísnia, dopravcovia budú chcieť kompenzácie. Ministerstvo pripravuje už dlhšie napríklad výhodnejšie mýtne sadzby pre ekologickejšie nákladiaky.
Za cesty druhej a tretej triedy platia dopravcovia vysoké dane z motorových vozidiel, pripomína Únia autodopravcov. Ak po nich nebudú môcť jazdiť, v hre je aj ich zníženie.
„Potrebovali by sme, aby nám niekto kompenzoval škody, ktoré nám spôsobuje ťažká nákladná doprava. Veľká časť z toho, čo sme investovali do opráv ciest, je totiž prevádzkou ťažkej dopravy znehodnotená,“ vraví hovorkyňa košickej VÚC Zuzana Bobriková.