Nervozitu dopravcov stupňuje nielen zákaz jazdiť po cestách nižších tried, ale aj hrozba vyšších daní z áut.
BRATISLAVA. Banskobystrický samosprávny kraj plánuje zvyšovať daň z áut. „Ide v priemere maximálne o tri až štyri percentá,“ opísal navrhovaný rast daní hovorca župy Peter Hajnala.
Upozornil, že zatiaľ ide o materiál, ktorý sa ešte pripomienkuje. Skutočnosť, ktorú schváli koncom decembra zastupiteľstvo, tak môže vyzerať úplne inak.
Fakty
Dane z áut
Samosprávne kraje majú dva typy príjmu: podiel z dane z príjmu fyzických osôb a daň z áut, ktoré sa využívajú na podnikanie.
Posledný najmasovejší rast tejto dane si odhlasovali župy koncom roku 2010. Vtedy ich dvíhalo šesť z ôsmich VÚC.
Tento rok zvýšenie dane pripravuje zatiaľ jeden kraj.
Tento samosprávny kraj sa chce rastom sadzieb priblížiť daniam, ktoré platia v iných vyšších územných celkoch. Zároveň stále platí, že dane sú miernejšie pre ekologické nákladiaky, tvrdí Hajnala.
Ďalšie kraje zatiaľ zvyšovanie daní nepripravujú.
„Daň z motorových vozidiel sme upravovali k 1. januáru 2012, preto ju nemienime v roku 2013 upravovať,“ povedala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková.
Podobne to vidia aj v ďalších piatich župách. Aké plány s daňami má trnavská samospráva, sa zatiaľ nepodarilo zistiť.
Iniciatíva banskobystrickej župy prichádza v čase, keď premiér Robert Fico ohlásil, že sa pripravuje plošný zákaz vjazdu pre kamióny na cesty druhej a tretej triedy. Tieto cesty spadajú pod župy.
Medzi dopravcami sa preto skloňuje aj štrajk. „Je neprijateľné, že na jednej strane zvyšujú výber daní, ktoré priamo súvisia s údržbou a opravou ciest druhej a tretej triedy, ale zároveň žiadajú plošný zákaz vjazdu vozidiel, za ktoré sa tieto dane platia, práve na cesty druhej a tretej triedy,“ hovorí prezident združenia dopravcov Česmad Ľubomír Honíšek.
Ani Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s rastom daní nesúhlasí. „Každé zvýšenie vzbudzuje u dopravcov ďalšiu vlnu nevôle,“ povedal Ľuboš Suchý z únie.