BRATISLAVA. V trnavskej predajni Tesco zarazila čitateľa Tomáša vianočná akcia na vysávač Rowenta RO 1855. S 55-percentnou zľavou ho ponúkali za 44,99 eura. Bez vianočnej zľavy by podľa cenovky vyšiel na 99,99 eura.
Tomáš ho však kúpil v lete u iného predajcu za 39,90 eura. Nezdalo sa mu, že by mohol stáť takmer sto eur.
Na internete sa cena tohto spotrebiča pohybuje od 38 eur po 60 eur, v predajni Nay sa dá kúpiť za 45,90 eura.
Je to na zákazníkovi
„Je bežné, že sa u rôznych predajcov cena rovnakého výrobku líši, a to často aj výraznejšie,“ povedala hovorkyňa reťazca Tesco Zuzana Lošáková.
To, za koľko predajca tovar ponúka, závisí podľa nej od množstva faktorov, napríklad od kúpeného množstva tovaru, nákladov na dopravu či prevádzku. A aj od konkurencie, doplnila Lošáková.
Akcie, zľavy
Ako to má byť
- obchodník má informovať spotrebiteľa o cene platnej v okamihu ponuky,
- pri akciách a zľavách musí byť uvedená okrem novej ceny aj pôvodná cena, z ktorej je zľava vypočítaná,
- nemusí to byť cena evidovaná ako posledná pred akciou,
- pôvodná cena by mala byť tá, za ktorú sa výrobok ponúka reálne dlhší čas.
Zdroj: SOI
Práve pre nižšiu cenu u konkurencie sa Tesco podľa Lošákovej rozhodlo vysávač na dva týždne zlacniť o vyše polovicu. Zľava mala končiť včera, oddnes si ho zákazníci Tesca môžu kúpiť zasa za 99,99 eura.
„Najdôležitejší v celom procese je vždy zákazník. On sa rozhodne, či a za akú cenu si tovar kúpi,“ dodala.
Akcia sa nemusí oplatiť
Vyhlásenie akejkoľvek akcie neznamená, že spotrebiteľ aj nakupuje najvýhodnejšie, pripomína riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová.
Inšpektori teraz kontrolujú predvianočné zľavy a akcie. Prešetria aj zľavu Tesca na tento vysávač , tvrdia.
Ako cena pred zľavou by mala byť uvedená tá cena, za ktorú sa výrobok predával najdlhšie od jeho uvedenia na trhu, vysvetlila Machútová.
„Rozhodne to nemôže byť nejaká účelovo vytvorená vyššia cena, z ktorej je akoby vypočítaná zľava,“ povedala.
Tak to totiž spravil jeden z reťazcov v roku 2005, keď lákal ľudí na výpredaj storočia s 90-percentnými zľavami. Inšpektori vtedy odhalili, že „spotrebitelia kupovali bielu techniku drahšie, ako by ju kúpili deň predtým a bez zľavy“, povedala Machútová.
Podobne pred piatimi rokmi v povianočných akciách zlacnil jeden z reťazcov fotoaparáty zo šesťtisíc korún na tisíc, upozornil Miroslav Tulák zo Združenia spotrebiteľov Slovenska. Pri kontrole sa však zistilo, že fotoaparát stál pre zľavou menej ako tisíc korún, vysvetlil.
Zákazník tak musí byť pri nákupe obozretný a porovnať ceny u viacerých predajcov. Ak má podozrenie na klamlivú akciu či reklamu, mal by sa podľa Tuláka obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. „Len jej inšpektori môžu skontrolovať doklady o cenách obchodníka,“ dodal.