BRATISLAVA.
Pôvodný návrh štatútu vicepremiéra bol podľa neho v rozpore so znením kompetenčného zákona a zákona o pomoci z fondov Európskej únie (EÚ).
Tie sa budú musieť neskôr ešte upraviť. Dovtedy bude Vážny podľa schváleného štatútu spolupracovať pri koordinácii príprav Partnerskej dohody na roky 2014 až 2020 na národnej úrovni i pri koordinácii využívania finančných prostriedkov z EÚ v budúcom sedemročnom programovom období.
Pôvodný návrh štatútu znel tak, že prípravu Partnerskej dohody i čerpanie eurofondov bude koordinovať.
"Toto bol zmysel pripomienok. V kompetenčnom zákone je, že ministerstvo dopravy koordinuje a v štatúte bolo tiež, že podpredseda vlády koordinuje. Bol tam konflikt s kompetenčným zákonom a ten sa odstráni do úpravy zákona," povedal Vážny po stredajšom rokovaní vlády.
Dovtedy bude eurofondy podľa neho koordinovať naďalej ministerstvo dopravy.
Vážny bude hlavne koordinovať veľké investičné projekty štátu s predpokladanými nákladmi nad 1 mld. eur. Dohliadať bude aj na veľké investičné projekty pri očakávaných nákladoch do 1 mld. eur, a to na základe rozhodnutia vlády.
V jeho kompetencii však je iba koordinácia veľkých investičných projektov, ktoré nie sú spolufinancované z peňazí EÚ.
Pôjde najmä o strategické projekty v oblasti energetiky a pri plánovanej výstavbe širokorozchodnej železnice cez Slovensko od Košíc do Bratislavy. Vážny sa zároveň stal podpredsedom Rady vlády SR pre Partnerskú dohodu na roky 2014 - 2020.
Bývalý minister dopravy v prvej vláde Roberta Fica sa nevyjadril k výhradám opozície, že vytvorenie postu vicepremiéra pre investície je zbytočné a nahrádza kompetencie iných rezortov.
"Nekomentujem, je to ich právo," povedal Vážny. Podľa neho je štatút definovaný tak, že jeho kompetencie sa nebudú prekrývať s kompetenciami ministerstiev.
Ministerstvo dopravy malo k návrhu štatútu podpredsedu vlády pre investície zásadné pripomienky. Jeho pôsobnosť označilo za zasahovanie do vlastných právomocí v oblasti veľkých investičných a dopravných projektov i pri koordinovaní využívania peňazí EÚ.
Tieto rozpory sa úpravou štatútu napokon odstránili a minister dopravy Ján Počiatek potvrdil, že všetky pripomienky si vyjasnili.
"Myslím si, že na úrovni vlády je pozícia vyjasnená, nesúvisí vôbec s agendou ministerstva dopravy, čo sa týka budovania cestnej a železničnej infraštruktúry. Samozrejme, nad rámec je jedine širokorozchodná trať, ktorá by prešla pod pána Vážneho," povedal Počiatek po rokovaní vlády.
Uvažuje ešte nad tým ako inštitucionálne zabezpečiť prípravu budúceho programového obdobia využívania eurofondov, ako aj pozíciu Centrálneho koordinačného orgánu v tomto období.
"Ešte som to celé nedomyslel. V každom prípade nebude zasahovať do toho, čo vykonáva ministerstvo dopravy," dodal minister k úlohe Vážneho pri koordinácii čerpania eurofondov.