NEW YORK, BRATISLAVA. Najväčšia sociálna sieť Facebook na burze posilňuje. Za posledný mesiac si akcie polepšili o 20 percent na 26,32 dolára za akciu.
Z historického dna, na ktoré sa dostali 4. septembra, sa akcie vyšvihli až o 32 percent.
Optimizmus na trh naliala renomovaná analytická firma Bernstein Research. Tá pritom bola v odhade budúceho vývoja akcií Facebooku od májového vstupu firmy na burzu najpesimistickejšia.
V utorok investorom odporúčala, aby akcie nepredávali a čakali na ďalší vývoj. Za rok či dva roky by mali presiahnuť métu 33 dolárov za akciu.
Veľký Brat vás sleduje 
V najbližšom štvrťroku Facebook posilní tržby z reklamy o polovicu, tvrdí analytik Richard Greenfield zo spoločnosti BTIG podľa časopisu Forbes.
Celkové príjmy by sa mali zvýšiť o 37 percent a za celý rok by mohli presiahnuť šesť miliárd dolárov, o pol miliardy viac, než sa očakávalo.
Za oživením Facebooku je niekoľko projektov. Jedným z nich je Facebook Exchange, ktorým v lete spoločnosť zrušila pravidlo, že informácie o užívateľoch si ponechá pol roka a potom ich vymaže.
Po novom ich uchová tak dlho, ako sama uzná za vhodné.
Tieto informácie sú nutné na cielenie reklamy, ktorá by mala byť šitá na mieru každému užívateľovi.
Facebook používa takzvané cookies, čo sú súbory, ktoré si prehliadač uloží pri surfovaní na internete.
Získa tak komplexné informácie o osobnom živote, záľubách aj o práci.
Ak napríklad užívateľ hľadá na webe dovolenku v Španielsku, je možné, že o pár minút mu na reklamnej lište vyskočí reklama s ponukou hotelov v lokalite.
Systém je pre sociálnu sieť extrémne dôležitý, až 80 percent príjmov pochádza z reklamy.
Reklama bez dôkazov
Facebook nemá žiadny dôkaz o tom, že reklama zobrazovaná užívateľom má efekt aj na predaj, teda či reklama predáva.
V septembri sa preto spojil s firmou Datalogix, ktorá má údaje z vernostných kariet vyše 70 miliónov Američanov.
Chce zistiť, či cielenie reklamy má dosah na nákupné správanie. Ešte vlani sa Federálnej obchodnej komisii Facebook zaručil, že neporuší ochranu súkromia.
Údaje o e-mailoch, menách a telefónnych číslach od Datalogixu zašifruje a spáruje s dátami z Facebooku.
To, že sú šifry zneužiteľné, potvrdzuje prípad profesijnej sociálnej siete Linkedln. Heslá šiestich miliónov ľudí z nej totiž boli v júni v zašifrovanej podobe umiestnené na ruskom portáli.
Investorov presvedčila aj nová funkcia Facebook Gifts, ktorá umožňuje vybrať z katalógu darček, vyplniť pohľadnicu, zaplatiť a poslať.
Novinkou, ktorá sa testuje, bude funkcia Photo Sync, ktorá synchronizuje fotografie z iPhonu do Facebooku, poskytne 2 GB priestoru.
Facebooku môže v oblasti mobilnej reklamy skrížiť plány firma Eyeo, ktorá vyvíja najrozšírenejší softvér AdBlock Plus na blokovanie reklám v stolových počítačoch.
Protivník proti reklame
Nemecká firma podľa denníka The Financial Times už testuje novú verziu programu, ktorá by mala blokovať reklamu v mobilných telefónoch s operačným systémom Android.
„Je to prvá aplikácia, ktorá bude z mobilného telefónu odstraňovať všetky reklamy,“ povedal konateľ spoločnosti Till Faida.
Firma tvrdí, že už teraz registruje obrovský záujem zákazníkov. Firma odmieta, že bojuje proti reklame a obhajuje sa tým, že zadávateľ reklamy, sprostredkovateľ a zákazník musia nájsť model, aký bude vyhovovať všetkým.
Na americkom trhu v oblasti mobilnej reklamy dlhodobo kraľuje Google, ktorý s tržbami 1,42 miliardy dolárov obsadil viac ako polovicu trhu, tvrdí portál eMarketer.com.
Na porovnanie Facebook z mobilnej reklamy získal na rovnakom trhu len 72,7 milióna eur, budúci rok by mal zvýšiť tržby o päťnásobok a o dva roky neskôr až na desaťnásobok. Stane sa tak svetovou dvojkou.
Predikcie sa nemusia vyplniť do detailov, ale s takmer 100-percentnou istotou ani zďaleka neohrozí pozíciu Google.