Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. „Bola prijatá úloha okamžite v skrátenom legislatívnom konaní zakázať pohyb ťažkej nákladnej techniky na cestách druhej a tretej triedy.“ Vyhlásil to nedávno premiér Robert Fico po rokovaní s predstaviteľmi samosprávnych krajov.
Po niekoľkých stretnutiach dopravcov a samospráv na ministerstve dopravy sa však už skôr hovorí o iných alternatívach než o plošnom zákaze pre kamióny na cestách druhej a tretej triedy.
Predseda banskobystrickej župy Vladimír Maňka povedal, že niektoré trasy by sa kamionistom mohli cez cesty prvej triedy predĺžiť aj o sto kilometrov. Dlhšia cesta sa môže dotknúť aj viacerých obcí a dedín, než sa týka dnes.
Keby mal fungovať plošný zákaz, bolo by v ňom treba podľa Maňku urobiť veľa výnimiek: „Neviem si predstaviť, ak by na kraj chodilo stotisíc žiadostí o výnimky.“
Spokojní sú po rokovaniach aj dopravcovia. Po tom, ako sa ohlásil plošný zákaz, hovorili aj o hrozbe štrajku.
„Názorová zhoda bola celým spektrom. Celoplošný zákaz asi nebude,“ skonštatoval po stretnutí Ľuboš Suchý z Únie autodopravcov Slovenska.
„Smeruje to k tomu,“ dodal aj Ľubomír Honíšek, prezident združenia dopravcov Česmad.
Čo teda bude, ak nebude platiť plošný zákaz pre kamióny, má vymyslieť ministerstvo dopravy.
Podľa Maňku treba uvažovať nad tým, že by sa niektoré cesty prvej triedy oslobodili od mýta alebo aby sa mýtom spoplatnili aj cesty najnižších tried.
„Podľa uznesenia vlády riešenie má byť na stole do konca júna 2013, my veríme, že to bude aj skôr,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Už dnes pritom fungujú na cestách aj značky, ktoré zakazujú kamiónom vjazd na niektoré cesty druhej a tretej triedy.