BRATISLAVA. Naše online obchody lákajú tento rok podstatne viac zákazníkov z Česka ako vlani. „Oproti minulému roku stúpol počet balíkov zo Slovenska o vyše pätinu,“ vraví hovorkyňa Českej pošty Marta Melicharová.
Vyšší počet zásielok do Česka potvrdila aj Slovenská pošta. „Za desať mesiacov evidujeme nárast balíkov podaných do Česka takmer o 10 percent oproti minulému obdobiu,“ hovorí Andrea Pivarčiová zo Slovenskej pošty.
Na naše eshopy sa časť spotrebiteľov z Česka zamerala po tom, ako stratili záujem o nákupy cez web z USA. Nie je to už totiž také výhodné.
„Česká koruna bola oproti doláru v novembri slabšia takmer o päť percent ako pred rokom,“ hovorí analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
Pred rokom vyšiel stodolárový nákup na 1882 českých korún, teraz je to takmer o sto českých korún viac. Počet balíkov poslaných do Česka spoza oceánu z USA klesol za posledné tri mesiace o 37 percent, tvrdí Melicharová.
Kurz českej koruny oproti euru sa však oslabil len o necelé percento. To pre Čechov zatraktívnilo nákupy v krajinách Únie. Okrem Slovenska zaregistrovalo zvýšený záujem aj Nemecko, odkiaľ do Česka stúpol medziročne počet zásielok o 42 percent.
Expandujeme do Česka
Záujem o slovenské eshopy by mohol byť ešte vyšší, keby viaceré z nich neotvorili prevádzky aj v Česku. Český eshop spustil napríklad online predajca kníh Martinus.
Za vianočné obdobie klesol podiel navštevníkov z Česka na Martinus.sk podľa country manažéra Dušana Murča na pätinu. „Drvivá väčšina českých zákazníkov objednáva cez web Martinus.cz,“ hovorí.
Zásielky
Balíky v Česku
V októbri tohto roka prišlo:
z USA 3733 zásielok, čo je takmer o 2000 menej ako vlani,
z Nemecka vlani prišlo 10 709, v tomto roku 15 167 zásielok,
zo Slovenska prišlo 9508 balíkov, kým vlani len 7874 kusov.
Zdroj: Česká pošta
V predvianočnom období však v slovenskom eshope Martinusu podľa neho medziročne stúpol počet návštev zo zahraničia o pätinu. A to hlavne z Veľkej Británie, Nemecka, Rakúska či USA.
Pokles českých zákazníkov po otvorení pobočky v Česku pocítil aj eshop s pomôckami na jogu Yogiway.sk. „Teraz cez slovenský eshop kupuje percento českých zákazníkov,“ vraví Michaela Kačurová z tohto obchodu. Predtým to bolo asi sedem percent.
Pre zákazníkov z Česka je už výhodnejšie nakupovať cez českú pobočku. „Ceny majú v českých korunách a poštovné je porovnateľné s českou konkurenciou,“ vysvetľuje.
„Na Gorila.sk máme celoročne zákazníkov zo zahraničia,“ hovorí Ján Laš z Gorila.sk. Ide podľa neho prevažne o Slovákov žijúcich v zahraničí. Pravidelne však posielajú tovar aj do krajín ako je Japonsko, Anglicko a Nemecko, dodáva.
Už takmer štyri roky pôsobí podľa Laša na českom trhu česká pobočka e-shopu pod názvom Arara.cz. So 145 tisícmi zákazníkmi patrí v Česku medzi najväčšie knižné online obchody, dodáva.
USA už nevedú ani u nás
Popularita nákupov z amerických eshopov oproti vlaňajšku klesla aj u nás. „Ľudia skôr objednávajú tovar z Európy či Ázie, menej už z USA,“ hovorí Pivarčiová.
Z Únie vedú Česko, Nemecko či Poľsko. Najviac zásielok však prichádza z Číny - asi 80tisíc, nasleduje Hongkong s 48tisícmi zásielkami.
Sadovská za tým vidí vývoj kurzu eura oproti doláru. „Pred rokom sme za 100 eur mohli nakúpiť tovar v hodnote 136 dolárov, v súčasnosti už len za 128 dolárov,“ hovorí.
Rovnako je to podľa nej aj s nákupmi v Maďarsku. Vlani sa za sto eur dal kúpiť tovar takmer za 31tisíc forintov, teraz za niečo vyše 28tisíc forintov.