Akcie výrobcu iPhonov sa blížia k smrtiacemu krížu a analytici čakajú ďalšie oslabenie.
NEW YORK, BRATISLAVA. V septembri si mohli manažéri Applu povedať, že sa ich biznis vyvíja ideálne. Nový a ničím výnimočný iPhone 5 sa stal hitom, za prvých 24 hodín poslal Apple do fabrík dva milióny objednávok, teda dvojnásobne viac ako pri staršom iPhone 4S.
Investori boli nadšení. Akcie šli na dračku a cena sa vyšplhala k rekordným 703 dolárom.
Odvtedy optimizmus na trhu zmrzol, akcie sa za tri mesiace prepadli o 22 percent na 548 dolárov. Analytici sa zhodujú, že akcie ešte klesnú, nevylučujú dno 420 dolárov.
K pesimizmu nevedú len nekonečné patentové vojny či spochybňovanie inovačného potenciálu firmy.
Apple stráca dych s lacnejšou konkurenciou Firma má odbytové problémy v Číne. Posilňuje sa tam vplyv Nokie, ktorá spolupracuje s čínskym telekomunikačným gigantom China Mobile.
Apple stráca aj na kľúčovom americkom trhu, dôvodom je relatívne vysoká cena v čase, keď sa Spojené štáty blížia k fiškálnemu útesu, demokrati s republikánmi sa nevedia dohodnúť na rozpočte pre budúci rok, aby tak predišli automatickým škrtom a zvyšovaniu daní.
Analytická spoločnosť IDC preto odhaduje, že v predaji tabletov budú úspešnejší konkurenti s lacnejším systémom Android. Ten používajú porovnateľné tablety od Amazonu, Google či Samsungu za lepšiu cenu.
Apple ovláda 56 percent trhu s tabletmi, budúci rok jeho dominancia klesne na 53 percent a do roku roku 2016 na 49 percent. Strata by bola ešte výraznejšia, ak by Apple neprišiel s tabletom iPad Mini, o ktorý je pred Vianocami obrovský záujem.
„Tablety naďalej priťahujú spotrebiteľov. Bude pokračovať trend menších tabletov za nižšie ceny,“ povedal pre agentúru Reuters Tom Mainelli z IDC.
Apple sa prepadáva aj v predaji smartfónov. Agentúra Gartner tvrdí, že jeho podiel medziročne v treťom štvrťroku klesol z 15 na 13,9 percenta. Jeho rival Samsung si zobral ďalších 10 percent trhu.
„Konkurenčné prostredie poškodí marže. Produkty Applu sú pre klesajúci hospodársky rast drahé v porovnaní s ďalšími výrobcami,“ povedal pre televíziu CNBC analytik Douglas Kass zo Seabreeze Partners.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AnPPUkk0OUvbdEduMUF3QzRVU2FwVFVtU1NGSmVERWc&transpose=0&headers=1&range=A13%3AC19&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Samsung r\u00e1stol na trhu so smartf\u00f3nmi najviac","animation":{"duration":500},"legend":"in","theme":"maximized","focusTarget":"category","hAxis":{"title":"Zdroj: Gartner","useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"isStacked":false,"tooltip":{},"width":500,"height":371},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Chart 1"}
Smrtiaci kríž Prepad akcií je aj neoficiálnym signálom investorom na ich predaj. V technickej analýze sa tento stav vývoja akciového titulu volá smrtiaci kríž - priemerná cena akcie za 50 dní pretne priemernú cenu akcie za 200 dní. Je zrejme len otázka dní, kedy k tomu dôjde (viď graf,červená farba je krátkodobý priemer akcie - 50 dní, žltá farba dlhodobý priemer akcie - 200 dní. Zdroj: WSJ).
Ďalším dôvodom je snaha investorov predať akcie do konca roka. Americká vláda totiž zdaní od januára kapitálové výnosy 40 percentami, dnes je sadzba len 15 percent.
Veľa firiem sa rozhodlo vyhovieť tlaku investorov, ktorí si želajú tento mesiac špeciálne dividendy, aby na poslednú chvíľu využili nižšiu daň. Apple tento ťah zrejme odmietne.
„Napriek želaniu mnohých investorov pravdepodobnosť špeciálnej dividendy v Appli je nepravdepodobná,“ povedal pre Wall Street Journal analytik Deutsche Bank Chris Whitmore.
Šéf Applu Tim Cook v otázke dividend ustúpil v marci tohto roku, keď začal štvrťročne vyplácať 2,65 dolára na každú akciu. Vyplácanie zakázal zosnulý šéf firmy Steve Jobs ešte v roku 1995, aby firmu stabilizoval.
Apple chce začať vyrábať v USA Od budúceho roka chce Apple montovať bezvýznamnú časť produkcie Macov v USA.
CUPPERTINO, BRATISLAVA. Nápis „made in USA“ sa začne na produktoch firmy Apple objavovať častejšie.
Tim Cook v rozhovore pre NBC prezradil, že firma plánuje v budúcom roku presunúť jednu montážnu linku z Číny do USA.
Pôjde o linku na montáž Macov. Ich skladanie vyžaduje podstatne menšie skúsenosti robotníkov a menší podiel ručnej práce ako je tomu pri čoraz komplikovanejších iPhonoch.
Prevádzkovať ju však nebude Apple ale niektorý z jeho výrobných partnerov. Najjednoduchšie sú na výrobu Mac Mini a Mac Pro.
Firma tak môže vydláždiť cestu Foxconnu či Quante na americký kontinent, ktorí s opatrnosťou začali budovať drobné výrobné podniky na území USA.
Chcú si tým zaistiť príjmy do budúcnosti, o ktoré sa v súčasnosti delia s prepravnými firmami, ktoré musia hotové výrobky doručiť na cieľový trh. Výdavky na prácu v Číne medziročne rastú o 15 až 20 percent čo rozhýbalo ručičky váh pri rozhodovaní.
Analytici vidia za týmto rozhodnutím dve motivácie. Mzdové výdavky na prácu v Číne rastú a firma potrebuje na domácom trhu publicitu, ktorú by mohla získať podporou amerického pracovného trhu.
Pri firmách s voľne obchodovateľnými cennými papiermi je každá drobnosť rozhodujúca. Dnes poviete že dáte prácu ľuďom v domovine a zajtra vám vyletia kurzy akcií nahor.
Jadrom obchodu firmy Apple sú smartfóny, tablety a hudobné prehrávače. Ak by firma do USA preniesla v priebehu rokov kompletnú výrobu všetkých svojich počítačov, väčšina jej produkcie by sa i tak naďalej vyrábala v Číne.
Informoval o tom server Business Week.
Milan Gigel