SME

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest treba vyše štvrť miliardy

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 miliónov eur.

BRATISLAVA. Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane ďalších aktivít, v nasledujúcich piatich rokoch treba celkom 273,4 mil. eur.

Väčšiu časť týchto výdavkov zabezpečuje štát a menšiu Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) z vlastných zdrojov. Vyplýva to z Programu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2013 - 2017, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

V budúcom roku má na opravy a údržbu diaľnic a rýchlociest ísť spolu 39,26 mil. eur, z toho zo štátneho rozpočtu 28,5 mil. eur a z prostriedkov NDS 10,76 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac peňazí je pritom určených na zimnú údržbu, a to 15,7 mil. eur. Náklady na dopravné značenie by mali dosiahnuť 6,67 mil. eur, na sadovníctvo a cestnú zeleň 3,93 mil. eur, na bezpečnostné zariadenia a vybavenie i cestné teleso a odvodnenie zhodne 3,14 mil. eur.

Na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest je vyhradených 1,96 mil. eur, na opravy a údržbu mostov, ostatné objekty a ostatné činnosti po 1,57 mil. eur.

"Predpokladaná potreba finančných prostriedkov je vždy spresňovaná podľa odovzdaných kilometrov a podľa plánu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest na jednotlivé roky. Pri prepočtoch na nasledujúce roky sa vychádza z prognóz nárastu inflačného koeficientu a nárastu cien jednotlivých vstupov," uvádza sa v programe.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným cieľom je zabezpečiť užívateľsky prijateľné diaľnice a rýchlocesty, ich ekologicky a ekonomicky efektívnu prevádzku, ako aj kvalitu a bezpečnosť.

Na opravy a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2014 má podľa výhľadu ísť 45,44 mil. eur, z čoho zdroje NDS majú tvoriť 16,44 mil. eur a štátneho rozpočtu 29 mil. eur.

Tieto výdavky by sa mali v roku 2015 zvýšiť na 53,24 mil. eur, pričom diaľničiari by mali poskytnúť 24,24 mil. eur a štát opäť 29 mil. eur.

Odhadované náklady na opravy a údržbu v rokoch 2016 a 2017 sú 62,38 mil. eur, resp. 73,07 mil. eur. Východiská štátneho rozpočtu na tieto roky ešte nie sú známe.

Navrhovanú životnosť vozoviek 30 rokov prekročilo viac ako 114 kilometrov diaľnic (23 %) a blíži sa k nej ďalších 57 kilometrov diaľnic, ktoré sú v prevádzke viac ako 25 rokov (12 %).

SkryťVypnúť reklamu

Uvedenú životnosť už presiahlo takmer 49 kilometrov rýchlostných ciest a blíži sa k nej 20 kilometrov, čo je spolu okolo 37 % úsekov rýchlostných komunikácií.

"Z tohto dôvodu je nevyhnutné vyčleniť investičné finančné zdroje na ich rekonštrukcie," vyplýva ďalej z programu.

Životnosť asfaltových krytov vozoviek v našich klimatických podmienkach je desať až dvanásť rokov. Pri dvanásťročnom cykle opráv je potrebné ročne opraviť okolo sto kilometrov dvojpruhových vozoviek so spevnenou krajnicou, teda polovicu pruhov diaľnic a rýchlociest.

Priemerné náklady na opravu 1 kilometra vozovky sú 94 520 eur, pričom každoročne na to treba najmenej 9,452 mil. eur.

Po troch až piatich rokoch od uvedenia cesty do prevádzky alebo vykonania opravy je potrebné vykonať regeneračný postrek a po siedmich až ôsmich rokoch vykonať náter alebo emulzný mikrokoberec.

SkryťVypnúť reklamu

Ročne tak treba počítať s regeneračným postrekom na 250 kilometroch ciest pri náklade 720 eur na štvorcový kilometer a emulznými nátermi alebo mikrokobercami na 166 kilometroch ciest s nákladom 47 tis. eur na štvorcový kilometer. Údržbové technológie vyžadujú ročne minimálne 8,482 mil. eur.

"Po splatení mýtneho systému v roku 2015 by mal byť celý výnos z diaľničných nálepiek a mýta použitý na údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest a ciest I. triedy v majetku NDS," uvádza sa v programe. Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu by mali slúžiť výlučne na ich výstavbu a rekonštrukciu.

NDS v súčasnosti spravuje spolu 418 kilometrov diaľnic, 182 kilometrov rýchlostných ciest a 83 kilometrov iných ciest. V jej vlastníctve a správe na diaľniciach a rýchlocestách je zároveň 599 mostov v dĺžke 57 348 metrov a štyri tunely Branisko, Bôrik, Sitina a Horelica v celkovej dĺžke 8 009 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Pre technickú a morálnu zastaranosť je potrebné začať modernizáciu technologického vybavenia tunelov Branisko a Horelica.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 4. 2025)
USD 1.148
AUD 1.795
CZK 25.081
JPY 161.050
CAD 1.589
GBP 0.859
HUF 409.380
PLN 4.280
CHF 0.932
SEK 10.915

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 071
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 591
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 150
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 439
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 648
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 271
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 40 073
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 7 870
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 7 820
  4. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 156
  5. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 5 458
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 170
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 5 036
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 988
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Čína kritizuje americké clá.


TASR
Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba.

Doteraz sa posudzoval priemyselný park, upozornil Taraba.


TASR

Niektorí hriešnici sú známi aj celoslovensky.


Autá značky Tesla.

V centre pozornosti investorov sú jeho aktivity v Trumpovej administratíve.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 40 073
  2. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 7 870
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 7 820
  4. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 7 156
  5. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 5 458
  6. Dominik Sumbal: Doba cashu je späť!! 5 170
  7. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku 5 036
  8. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ? 4 988
  1. Radko Mačuha: Si herec, či politik?
  2. Tupou Ceruzou: Pápež František
  3. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  4. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  5. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  6. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  7. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  8. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
SkryťZatvoriť reklamu