BRATISLAVA. Oddnes by mali výrobcovia uvádzať na obaloch potravín, ale aj v reklamných sloganoch na ne len Bruselom povolené informácie o účinku potravín či ich zložiek na zdravie. Prikazuje to nariadenie Európskej komisie o povolení zdravotných tvrdení na potravinách.
Musia to vedecky dokázať
Ak teda budú chcieť výrobcovia predávať cereálie, ktoré znižujú hmotnosť, žuvačky, ktoré odstránia sucho v ústach alebo jogurty, ktoré môžu podporovať imunitný systém, budú to musieť mať vedecky podložené.
Platí to aj pre minerálne vody či výživové doplnky. Tie sa budú môcť ponúkať ako uzdravujúce len v prípade, že budú obsahovať zložky schválené Európskou komisiou.
Fakty
Nariadenie
- nariadenie o povolení určitých zdravotných tvrdení na potravinách publikovali v Úradnom vestníku Únie 25.mája 2012,
- výrobcovia potravín mali šesť mesiacov na to, aby prispôsobili svoje postupy novým požiadavkám,
- od 14. decembra sa zakazuje uvádzať akékoľvek tvrdenia s výnimkou tých, ktoré sú schválené alebo sa posudzujú,
- Európska komisia schválila 222 sloganov, ktoré môžu firmy pri propagácii svojich výrobkov používať,
- ďalších 1600 tvrdení by malo z trhu zmiznúť.
„Pri zdravotných a výživových tvrdeniach je lepšie to riešiť jednotnými pravidlami na celoeurópskej úrovni,“ povedala Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Keďže ide o nariadenie, je celoplošne platné v celej Únii a nevyžaduje si implementačné obdobie, vysvetlila.
Firmy mali pol roka od zverejnenia európskeho nariadenia do nadobudnutia platnosti. Zatiaľ sa mali prispôsobiť novým požiadavkám.
Našli sa aj spoločnosti, ktoré žiadali zrušenie tohto nariadenia. Jedna z nemeckých firiem podala žalobu.
Mali málo času?
„Na zmenu označenia nebol poskytnutý dostatočný časový priestor,“ hovorí prezident Potravinovej komory Slovenska Daniel Poturnay. Nariadenie bolo totiž zverejnené v máji tohto roka, pripomenul.
Na pultoch sa tak podľa neho ešte môže nájsť výrobok s pôvodným označením. Označenia produktov výrobcovia menia podľa zásob obalov tak, aby s nimi neplytvali, vysvetľuje Poturnay.
„Cena obalu je nákladovou položkou a odráža sa v konečnej cene potravín,“ hovorí.
Zbytočne mätúce
Takmer na všetkých výrobkoch firmy Energy z Komárna, ktorá vyrába potravinové doplnky a kozmetiku, už zmenili obaly. „Na zákazníka to môže pôsobiť viac zmätočne, ako mu to môže pomôcť,“ myslí si riaditeľ spoločnosti Jozef Černek.
Táto spoločnosť chystá tiež inventúru na predajných miestach, aby stiahla z trhu výrobky, ktorých obaly nespĺňajú požiadavky Únie. Černek sa obáva, že nové požiadavky sa dotknú aj cien.
Pripravený je už výrobca energetických nápojov Redbull. „Zmeny na obaloch našich produktov sa dejú v etapách postupne už od septembra 2012,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Andrea Zererová. Od začiatku decembra expedujú podľa nej nápoje s upravenými obalmi.
Výroky na obale
Vitamín C pomáha imunite
Výrok, že vitamín C prispieva k udržaniu správneho fungovania imunitného systému počas intenzívnej telesnej námahy a po nej, sa môže použiť len v prípade zabezpečenia denného príjmu 200 mg. Spotrebiteľ musí byť informovaný, že účinok sa dosiahne pri dennom príjme 200 mg navyše k odporúčanému.
Voda reguluje telesnú teplotu
Tvrdenie, že voda prispieva k udržaniu správnej regulácie telesnej teploty, sa môže uviesť len v prípade, ak je spotrebiteľ tiež informovaný o tom, že na dosiahnutie uvedeného účinku by mal jeho denný príjem predstavovať najmenej dva litre vody. Tá musí spĺňať požiadavky Únie na pitnú vodu.
Žuvačka zmierni sucho v ústach
Tvrdenie, že žuvačka bez obsahu cukru prispieva k zmierneniu pocitu sucha v ústach, sa môže používať len pri žuvačkách, ktoré spĺňajú podmienky tvrdenia bez obsahu cukrov. Spotrebiteľ musí byť tiež informovaný, že účinok sa dosiahne pri použití žuvačky vždy vtedy, keď má pocit sucha v ústach.
Glukomanan zníži cholesterol
Vyjadrenie, že glukomanan prispieva k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi, sa môže používať len v prípade potraviny, ktorá zabezpečuje denný príjem štyri gramy glukomananu. Výrobca musí navyše spotrebiteľovi odporučiť užívať látku s veľkým množstvom vody.
Zdenka Kollárová